×

Recensie

World

02 september 2019

Sinkane

Dépaysé

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: City Slang

Dépaysé Sinkane World 3 Sinkane – Dépaysé Written in Music https://writteninmusic.com

De in Londen geboren Ahmed Abdullahi Gallab heeft een Sudanese achtergrond. Zijn geest en hart bevinden zich op dit grondgebied. Hij staat met beide voeten in zijn roots cultuur en presenteert zich onder artiestennaam Sinkane aan het publiek. Verder heeft hij veel van zijn jeugd in de Verenigde Staten doorgebracht. Toch droomt hij vooral over Afrika, welke thematisch de inspiratiebron voor zijn zevende studioplaat Dépaysé vormt. Een aanstekelijk vrolijk album gevoed door de heimwee naar Afrika. Hij is zich bewust van de politieke onrust en verschrikkelijke natuurrampen die zijn vaderland met regelmaat treffen.

Everybody is een en al optimisme. Een universele song voor een universele wereld waar iedereen gelijk is. Geaardheid, geslacht en huidskleur zijn onbelangrijk, het gevoel van eenheid heerst, met Afrika als het beloofde heilige werelddeel. De boodschap zit in de vrolijke retro hippie overdracht. Toch heeft Dépaysé ook zijn psychedelische momenten. Dat hij flink met stijlen experimenteert hoor je goed in de verslavende funky oldschool beats van On Being terug.

Een grote rol is weg gelegd voor de Chinese sfeermaker Jonny Lan, die met zijn gitaarspel voor flink wat opzwepende beroering zorgt. De twee vinden elkaar in het multi culturele Atomic Bomb! Band, waar ook artiesten als David Byrne, Damon Albarn en Jamie Lidell aanschuiven. Op het Dépaysé titelstuk soleert hij met een lazy Santana achtige flow, maar nog sterker komt dat bij de dwarse reggae sound van Stranger en het zwaar psychedelische The Searching tot zijn recht. De funky beats worden door het aangename rockspel van deze meesterlijke gitarist weggeblazen. De donkere vormgeving roept zelfs nog wat inktzwarte postpunk op. Een totaal nieuwe benadering van het begrip cross-over.

De westerse invloeden zijn weldegelijk aanwezig. Of het allemaal bewust is betwijfel ik, maar Be Here Now heeft in zijn melodieuze voordracht wel verdacht veel raakvlakken met Shine On You Crazy Diamond van Pink Floyd. Waarom niet iets hergebruiken, als het in het verleden al mooi is uitgewerkt; we leven immers in een maatschappij waarbij recycling een hot item is.

De afwisseling met toegankelijke Ya Sudan stukken zorgen ervoor dat de aandacht flink afzwakt. Het stijgt niet ver boven de Disney musical liedjes van The Lion King uit. Het is een geslaagde samensmelting van verschillende stijlen en melodieën, waarbij de basis net iets te strak en stabiel is. Met wat meer lossigheid komt het spontaner over. In de funky afrobeat klinkt hij als een bastaardneefje van Fela Kuti, maar gelukkig heeft Sinkane genoeg eigenheid in zijn werk gestopt. Wel domineert het bruisende jaren zeventig tijdsbeeld.

Ook door de afsluitende springerige reggae track Mango leg je al snel de link naar protestsongs, maar dat is een te snel geconcludeerde redenering. Het heeft eerder het reclamebeeld op van een tropische alcoholistische versnapering gevoel. Verwacht geen profetisch geheel, Sinkane is geen wereldverbeteraar, maar gaat de conflicten niet uit de weg. Hij mist het strijdbare in zijn voordracht, al is zijn aandacht wel volledig op een vredig bestaan gericht.



  1. Everybody
  2. Everyone
  3. On Being
  4. Dépaysé
  5. Ya Sudan
  6. Stranger
  7. Be Here Now
  8. The Searching
  9. Mango