×

Recensie

World

05 februari 2017

Shishani Vranckx & The Namibian Tales

Itaala

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Xango

Itaala Shishani Vranckx Shishani Vranckx & The Namibian Tales World 4 Shishani Vranckx & The Namibian Tales – Itaala Written in Music https://writteninmusic.com

Diversiteit wérkt. Dat toont ook het door Shishani & The Namibian Tales geproduceerde Itaala (dat geloof betekent in het Oshiwambo, de moedertaal waar de zangeres zich ook op dit album van bedient) aan. Zij en haar internationale band trekken zich niet gek veel aan van enige verwachtingen of conventies en presenteren een pracht van een debuut vol warme soul en jazz, met een bijzondere wereldpopinsteek. En hoewel de Belgische Vranckx geboren is in Namibië, is ze vooral thuis daar waar zij met haar band kan musiceren.

In tijden waarin de global village alsmaar vanzelfsprekender wordt en waarin de meest uiteenlopende (muzikale) invloeden elkaar steeds vaker kruisen, was het voor songschrijfster en gitariste Vranckx de betrachting om op Itaala een ode te brengen aan haar Namibische roots.

De frontvrouw schipperde lange tijd tussen Nederland en Namibië en zocht naar een manier om het Namibiaanse muzikale erfgoed eer aan te doen. Tijdens vele reizen naar het land ontdekte ze dat men er tegenwoordig vooral hedendaagse muziekgenres als house, reggae, hiphop en R&B beluistert, al bleef Shishani deels op haar honger met betrekking tot het ontdekken van oudere Namibiaanse muzikale tradities.

Daar kwam verandering in toen ze de Nederlandse percussionist Sjahin (die onder meer via de band Arifa bekendheid verwierf) ontmoette en van daaruit leerde ze ook de Hongaarse cellist Bence Huszar en de Duitse Debby Korfmacher (kora, mbira of duimpiano, vocals) kennen. En zo ontstond al gauw een erg hechte band rond Vranckx, die over een erg zachte en verleidelijke stem beschikt. Samen gingen zij op zoek naar een akoestisch georiënteerd groepsgeluid waarin Afrikaanse (mbira, kora) en Europese roots met elkaar gemixt worden tot een hybride geheel en waarin de zoektocht naar de Namibische wortels van Vranckx muzikaal vorm kreeg.

Dit Itaala is het resultaat van die erg lange, maar onvolledige zoektocht. Toch licht de zangeres hier al een stuk van die zoektocht toe. Het muzikale palet is erg ruim: van neo-soul tot hiphop, R&B en pop, al zijn er ook invloeden uit de (Afrocubaanse) jazz. En toch weet het album ondanks de muzikale variatie een erg samenhangend geheel te vormen.

Uit het album spreekt een grote dankbaarheid. In de allereerste plaats via de song Ndapandula (“ik ben dankbaar”), een van de eerste die voor dit project geschreven werd. Maar dankbaarheid ook omdat uit de vele (muzikale) contrasten er iets van een grote schoonheid gecreëerd geraakte. Al schittert er ook iets van wanhoop door Desert Blues heen.

De grote kracht van dit album bestaat in de samenwerking, de interactie tussen de muzikanten die elk een heel eigen input leveren. En toch kleuren zij samen het materiaal op Itaala wonderlijk in. Vranckx zelf schittert op vocals en jazzgitaar, terwijl bas, cello en percussie beurtelings of samen knap ondersteunen en verder aanvullen. Zo krijgen we een erg gelaagd album, vol reliëf en boordevol persoonlijkheid.

Dat Shishani & co in hun samenwerking zoveel eerbied hebben voor stokoude geschiedenissen en stemmen is een fraai muzikaal tegengewicht voor onze steeds nauwer wordende mind set. Itaala, de beste Nederlandse wereldmuziekproductie in 2016, levert vooral het erg aangenaam klinkende bewijs dat deze heerlijke Namibian Tales nog lang niet uitverteld zijn.



  1. Mpa Wa Za
  2. Kuku
  3. Desert Blues
  4. Ndapandula
  5. Salifa
  6. Itaala
  7. Seven Steps
  8. Moondance