Jerusalem in My Heart
If He Dies, If If If If If If
Jerusalem In My Heart is het geesteskind van muzikant en kunstenaar Radwan Ghazi Moumneh. Hij is voornamelijk woonachtig in Montreal, Canada, maar hij verloochend zijn Libanese afkomst niet en is daardoor ook vaak in Beiroet te vinden. Het project begon als audiovisuele live-ervaring, waarbij de muziek van Radwan Ghazi Moumneh en videoprojecties gemaakt door zijn vriend Charles-André Coderre samen zorgden voor een sterk verhalende, emotionele impact. If He Dies, If If If If If If is inmiddels alweer het tweede studioproject van Jerusalem In My Heart.
De muziek op dit album omschrijven is niet makkelijk. Aan de ene kant zijn er de Arabische invloeden in: de vocalen, buzuk (snaarinstrument), fluit en voor westerse begrippen afwijkende toonladders en ritmes. Anderzijds is de uitwerking binnen de tracks ook zeer modern, door het gebruik van: 80’s synthesizers, beats, drones, en digitaal bewerkte akoestische klanken. Het is dat huwelijk tussen die twee elementen dat zorgt voor een radicaal experimenteel maar toch hypnotiserend album.
De algehele sfeer van het album kenmerkt zich door een donkere toon, met veel verrassende wendingen en abrupte uitbarstingen. Dit komt het best tot uiting op de vierde track, waar snaar getokkel opeens bijval krijgt van een flinke muur noise. De muur komt uit de lucht vallen en is net zo snel weer verdwenen als dat hij gekomen is. Het is tijdelijke grimmigheid die ook thematisch is terug te vinden op het album. De albumtitel en de bijbehorende titeltrack zeggen wat dat betreft genoeg, er spreekt woede en onvrede uit. Ook het artwork, dat onschuldig op het strand spelende kinderen laat zien die even later op een mijn zouden trappen, spreekt boekdelen.
Toch zal het album voor de meeste luisteraars erg afstandelijk overkomen. Zeker voor hen die de Arabische taal niet meester zijn valt emotionele diepgang enkel uit de muziek te halen. Er wordt veel en mooi bezwerend gezongen, maar wat wordt er gezongen? Deze onwetendheid creëert een zekere emotionele afstand tussen de luisteraar en artiest. Op dat moment wordt des te meer duidelijk waarom Jerusalem in My Heart voornamelijk een audiovisuele live ervaring is, de volledige, emotionele impact ontbreekt. Toch is dit een zeer bijzondere luisterervaring.