×

Recensie

World

11 juni 2017

Jan Wouter Oostenrijk

We Are Connected

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Mountain

We Are Connected Jan Wouter Oostenrijk World 3 Jan Wouter Oostenrijk – We Are Connected Written in Music https://writteninmusic.com

Connectie tussen Oost en West, het is de rode draad van We Are Connected, het album waarop de Amsterdamse gitarist Jan Wouter Oostenrijk met een speciaal ontworpen quartertone gitaar aan de slag gaat.

Oostenrijk begint niet zomaar aan zo’n avontuur. Hij is oprichter van de Gitaarschool in Amsterdam en won al verschillende muziekprijzen zoals De Gouden Notenkraker (1996) en werkt al jaren om een muzikale brug te slaan tussen Westerse muziek en die van de Maghreb en Oriënt, onder meer met de Marokkaanse formatie Raïland. De laatste jaren stonden vooral in het teken van de Sharqi Blues en de Maghreb Jazz.

Het bijzondere aan dit nieuwe album is natuurlijk die speciale quartertone gitaar waarmee hij door het plaatsen van een aantal extra frets hij gemakkelijk kwarttonen kan spelen. Die komen vaak terug in de Afrikaanse muziek, maar ook bij westerse musici (o.a. de Duitse jazz-pianist Hans Lüdemann en de Amerikaanse gitarist David Fiuczynski) maken gebruik van de kwarttoon.

Er is op We Are Connected een zeer duidelijke technische insteek. Als leek in de materie valt wel op dat net door de aandacht voor die kwarttonen er een heel ander klankbeeld wordt bereikt. In de Westerse chromatische schaal zijn er 12 noten, in de Arabische variant zijn er dat dubbel zoveel. Verschilpunt zijn de ‘in between notes’, de ‘quarter notes’. Qua klank valt onder meer de link met de (desert) blues op, zoals in de praktijk tot uitdrukking gebracht via Jimi Hendrix evenals touaregbands als Tinariwen & co.

We Are Connected bevat zeven instrumentale gitaargrooves / composities die een fraai beeld schetsen van wat die quartertones allemaal teweeg brengen. Zo valt tijdens binnenkomer Sabah El Nour, dat aan Oostenrijks’ dochter opgedragen wordt, al snel de verwantschap op met Maghrebijnse feestmuziek. De snelle opeenvolging van Hendrixiaanse gitaarsolo’s wordt in balans gehouden door spaarzame tonen.

Dit merk je ook verderop in de manier waarop de groep vrijwel continu varieert. Het krachtige Step Aside en het dansbare Hurriya (het Arabische woord voor vrijheid) bijvoorbeeld teren erg sterk op de inbreng van bas en drums en geven ook wat dat betreft aanleiding tot speels experiment. Zijn quartertone gitaar, die soms fuzzy soms weer distorted bespeeld wordt, blijft natuurlijk de aandacht vangen. Zo herinnert Best Of Both aan Pink Floyd en het meest psychedelische van The Doors maar legt het clever ook een brugje naar de zeggingskracht van meer exotische muziekvormen en stijlen.

Jan Wouter Oostenrijk – een ‘Dutch In The Desert’ – laat zich begeleiden door bassist Van Den Akker en drummer Bas Boumen. Als trio bewijzen ze dat er best een mooie synthese kan bestaan van eerder traditionele Noord-Afrikaanse muziek, jazz, blues, new-wave (New Wave Oriental dat deels geïnspireerd is op Killing An Arab van The Cure) en rock. In die zin slagen Oostenrijk & co erin om de dominante klankenpatronen wat op hun kop te zetten en weet het trio gelijk een heel nieuwe sound aan te boren. Bovendien brengt het trio ook een levenswijze boodschap: zo wordt Carry On opgedragen aan alle Syriërs die (in)direct te maken hebben met miserie en oorlog.

We Are Connected levert niet alleen een bewijs van overeenkomsten tussen Oost en West, maar geeft vooral aan dat we het beste van dit trio zeker nog niet gehoord hebben.



  1. Sabah el Nour
  2. Step Aside
  3. Hurriya
  4. Best of Both
  5. Dutch in the Desert
  6. New Wave Oriental
  7. Carry On