×

Recensie

World

27 juli 2017

Dona Onete

Banzeiro

Geschreven door: Karel Alleene

Uitgebracht door: Mais Um Discos

Banzeiro Dona Onete World 3.5 Dona Onete – Banzeiro Written in Music https://writteninmusic.com

78 jaar is de Braziliaanse Dona Onete en dit is pas haar tweede langspeler, na haar spraakmakende debuut Feitiço Caboclo in 2014. Onete was achtereenvolgens professor geschiedenis en vakbondsafgevaardigde voordat ze besloot eindelijk de langspeler op te nemen die al jaren lang in haar sluimerde. Er is dus hoop voor Gerrit Zalm.

Banzeiro laat zich beluisteren als een mengeling van Caribische klanken en Braziliaans-Cubaanse ritmes. Tipiti, titelnummer Banzeiro en Coração Brechó zijn drie nummers die qua muzikaal DNA erg lijken op het soort ska dat The Specials produceerden begin de jaren tachtig, zonder de Britse grimmigheid. Bij Onete denk je aan pleinen verlicht met lampionnen, aan drank die betaald wordt met bonnen en de lucht van hamburgers en frieten. Levensvreugde, kortom.

Bij Braziliaanse muziek denk je bijna automatisch aan samba, een genre dat meestal niet te veel ruimte laat voor muzikale fijnslijperij. Onete liet het genre dan ook grotendeels links liggen, wat haar toelaat om in nummers als Queimoso e Tremoso en No Meiro do Pitiu meer ruimte te laten aan haar muzikanten. Dat pakt uitstekend uit, want we dachten aan de vroege Santana en misschien nog meer aan de spannende latino-langspelers die gitarist Marc Ribot (Elvis Costello, David Sylvian, Tom Waits) opnam met Los Cubanos Postizos. De lome, tropische sfeer van Buena Vista Social Club vonden we dan weer terug in Coração Brechó.

Wie een paar jaar terug de documentaire O Amor Natural van Heddy Honigmann over Onete’s landgenoot en dichter Carlos Drummond de Andrade zag, herinnert zich vast de zinderende sensualiteit waarmee ouderen van dagen zijn gedichten voorlazen. In de manier waarop Brazilianen omspringen met hun Portugese taal zit iets krols, speels. Je hoeft die taal niet onder de knie te hebben om te begrijpen waarover Onete het heeft in Proposta Indecente. De taal van de lust is immers universeel en leeftijdloos.

In eerste instantie draaiden we Banzeiro als begeleidende muziek bij het opzetten van de barbecue, tot wanneer onze oren bleven kleven bij Queimoso e Tremoso. Banzeiro krijgt bij ons een plaatsje naast het werk van Eliades Ochoa en Henri Salvador. Het soort muziek dat je draait wanneer de zon minder fel schijnt en de eerste schaduwen zich aandienen.



  1. Tipiti
  2. Banzeiro
  3. Na Linha do Arco-Íris
  4. No Sabor do Beijo
  5. Proposta Indecente
  6. Quando Eu Te Conheci
  7. Coração Brechó
  8. Queimoso e Tremoso
  9. No Meio do Pitiú
  10. Faceira
  11. Lua Jaci
  12. Sonhos de Adolescente