De multi-instrumentalisten van Söndörgö
Door op 27 maart 2013

Band: Söndörgö
Gig_title: Live @ Bimhuis
Genre: Balkan
Loc_venue: Bimhuis
Loc_city: Amsterdam

Het concert dat Söndörgö afgelopen woensdag 20 maart ten gehore bracht, wist de sfeer te scheppen van een festival. De veelzijdigheid van de Balkanmuziek werd mede door de variatie en het speelplezier knap weergegeven.

Het repertoire omvat traditionele Hongaarse liederen, maar ook een compositie van Bartok. We horen invloeden uit Bosnië, Kroatië, Servië, Griekenland en Turkije. En het concert eindigt met een Macedonisch zigeunerfeest.

Söndörgö @ Bimhuis, 20-03-2013

De groep onderscheidt zich door hun meesterschap op een enorm breed instrumentarium. Allen beheersen ze de Hongaarse tambura, maar daarnaast wordt er -soms zelfs binnen één nummer- gewisseld naar o.a. accordeon, herdersfluiten, darabuka, klarinet, saxofoon.

Twee specialisten vallen in het bijzonder op. Eredics Áron speelt zeer virtuoos op de tenor tambura. Met een strakke timing brengt hij de melodieën als een meesterviolist. Indruk maakt hij met zijn solo in het Bosnische Evo Srcu Mom Radosti. De emotie van het stuk komt over dankzij zijn hoge klank, gedragen door de wolk van tremelo-snaren van de rest van de band.

Hongaarse tambura

Eredics Salamon valt op omdat hij de bijzondere combinatie van accordeon, alt tambura en herdersfluit speelt, allemaal even smaakvol en kundig gebracht. De combinatie van deze 2 heren resulteert in een hoogtepunt bij het duet tussen de tenor tambura en herdersfluit.

Het concert kwam uitstekend tot zijn recht in het Bimhuis, hetgeen te merken was aan het publiek dat oor toonde voor de details en zowel letterlijk als figuurlijk bewogen werd. Mocht iemand nog stof denken te zien op traditionele muziek, dan blaast Söndörgö dat met hun enthousiasme en expertise er gemakkelijk af.