×

Recensie

World

27 april 2018

Catrin Finch Seckou Keita –

Soar

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: bendigedig

Soar Catrin Finch Seckou Keita World 4.5 Catrin Finch Seckou Keita – Soar Written in Music https://writteninmusic.com

De prachtige samenwerking tussen de Welshe harpiste Catrin Finch en de Senegalese koraspeler Seckou Keita moest wel uitmonden in een nieuw album. Het kon ook haast niet anders, nadat ze verschillende podia rond de wereld veroverden met betoverende magie. Niets dan lovende reacties vanuit zowel pers (The Guardian, Mojo, Songlines,..) als publiek. Soar, de opvolger van het wonderlijke debuut Clychau Dibon (2013), bewijst dat de samenwerking géén ‘one hit album wonder’ was.

Daar waar het debuut zich toespitste op het samengaan van verschillende culturen en instrumenten, is er nu vooral de verdere bestendiging van die unieke band tussen hen. Kernthema’s op het nieuwe album zijn onder meer migratie en reizen. Niet toevallig onderwerpen waar zowel Finch als Keita iets mee hebben. In eerste instantie denk je meteen aan zowel Senegal als Wales, maar beide muzikanten hebben intussen wel veel meer plaatsen in de wereld verkend. Elk op hun gebied (harp/kora) zijn ze meesterlijk en virtuoos, al is het net die ongewone en ongebruikelijke versmelting daarvan die maakt dat je hier echt iets uniek te horen krijgt. Wie bijvoorbeeld had gedacht dat Finch en Keita via Bach To Baisso Bach (meer bepaald een stuk uit de befaamde Goldberg Variaties) naar een koracontext vertaald zouden krijgen? “Bach on the kora? I’m sure it’s never been done before”, stelt Seckou Keita.

Het meest opvallende is misschien wel hoe enorm verwant hun respectievelijke tradities zijn. Harp en kora zijn beide snaarinstrumenten met een heel eigen geschiedenis. Toch weten ze net daardoor iets te maken dat uniek is, iets dat hen wereldwijd erkenning oplevert. Het is dan ook net de dialoog en uitwisseling tussen Welshe harpmelodieën en harmonieus koraspel die hier de essentie vormt en opnieuw tot een wonderlijke streling voor het oor leidt. Zo neemt Clarach, de opener, je meteen mee naar de magie die je eerder al op Clychau Dibon kon vinden. Toch is Soar geen herhalingsoefening, al is er natuurlijk onmiskenbaar wel een verwantschap.

Sommige stukken en melodieën op dit album hebben inmiddels al enkele levens achter zich, maar toch blijven ze opduiken. Zoals onder meer Hinna Djulo dat gebaseerd is op het Soul Strings thema. Voor andere stukken liet het duo zich inspireren door geschiedenis (1677 of afsluiter Cofiwych Dryweryn dat zijn oorsprong vindt in Welshe geschiedenis), door het dagelijkse leven (het berustende Listen To The Grass Grow of Teranga Ba, dat onder meer handelt over gastvrijheid) en zoveel meer. Verderop duikt Yama Ba op, een herinterpretatie van een veel ouder stuk van Seckou’s oom Solo Cissokho. Dat geeft al aan dat de muziek die Finch & Keita produceren nooit vrijblijvend is en vrijwel altijd diepere lagen kent. Bovendien is dit muziek die volop doet (weg)dromen, de verbeelding aanscherpt en (in gedachten) doet reizen.

Het duo heeft voor de opnames van dit Soar album ruimschoots de tijd genomen. Dat heeft onder meer te maken met Catrin Finch, die getroffen werd door borstkanker. Het getuigt van veel moed om in die context te blijven werken aan een nieuw album, aan nieuwe muziek en vooral aan de talloze reeks optredens, waarin ze samen met Seckou Keita kan bewijzen hoe meeslepend de combinatie van harp en kora wel kan zijn.



  1. Clarach
  2. Téranga-Bah
  3. Yama Ba
  4. Bach To Baïsso
  5. 1677
  6. Listen To The Grass Grow
  7. Hinna-Djulo
  8. Cofiwch Dryweryn