Carminho schittert in Korzo
Door op 10 december 2014

Loc_venue: Korzo
Loc_country: Nederland

De Portugese fadozangeres Carminho groeide op met fado. Haar moeder was fadozangeres. Ze was te zien in de film Fados (2007) van Carlos Saura. Van haar verschenen twee albums: Fado (2009) en Alma (2012). Binnenkort verschijnt Canto dat in Portugal al is uitgebracht. Onlangs trad ze op in Nederland, onder andere in Korzo. Het werd een zeer overtuigend optreden waarin Carminho bewees dat ze ten opzichte van optredens een aantal jaar terug veel beter is geworden.

Met Luis Guerreiro op Portugese gitaar, Marino de Freitas op bas en Diogo Clemente op Spaanse gitaar zette Carminho meteen de toon met een droevige en daarna een wat vrolijker fado, een fado corrido. Diogo Clemente, tevens gitarist van Mariza, heeft al haar albums geproduceerd en was naast Carminho het muzikale middelpunt. Vooral in de instrumentale guitarrada na de pauze viel zijn klasse op. Maar ook de andere twee zijn topmusici in het fado genre.

Al in de eerste fado’s liet Carminho horen wat ze met haar stem kan, ze heeft een groot bereik en een bijzondere expressie waarmee ze fado in de traditie houdt, ook al zingt ze een nummer van de Braziliaan Vinicius de Moraes: Saudades do Brasil em Portugal van het album Alma. Ze zong diverse fado’s van dat album zoals het mooie Folha, een fado van 40 jaar terug waar ze zelf een nieuwe tekst bij schreef. Of het dramatische door Diogo Clemente geschreven Bom Dia Amor over de liefde van een zieke vrouw voor een man die niets van haar liefde weet. Een fado gebaseerd op een gedicht van de beroemdste Portugese dichter Fernando Pessoa. Over Senhora da Nazaré van haar album Fado vertelde ze het publiek dat het lied is opgedragen aan haar moeder. Ook zong ze nummers van Canto zoals Porqué van Jorge Rosa, een van de grote fado dichters.

Carminho liet ook horen dat fado niet alleen droevig is maar ook vrolijk kan zijn,  zelfs feestelijk zoals in Marcha de Alfama. Ze kan van een ingetogen manier van zingen overgaan naar een expressieve intonatie. Tussendoor vertelde ze het publiek soms over de inhoud van de fado. Naar het einde toe werd het concert vrolijker. Carminho nam zeer tevreden afscheid met een sprankelende toegift.