Amira Kheir brengt zwoele mix van Soedanese muziek en jazz
Door op 26 januari 2013

Artiest: Amira Kheir
Album_title: View From Somewhere
Genre: World/Afrikaans

De nieuwe World Sessions, die van 8 t/m 21 februari gepland staan, staan in het teken van spannende jazz uit de Soedanese woestijn, opgetekend en uitgevoerd door Amira Kheir en haar band.

Unknown

De jonge Soedanese zangeres Amira Kheir is een van de nieuwe stemmen van de Afrikaanse generatie van nu. In 2011 kwam haar debuut View From Somewhere uit op het eigen label Contro Cultura Music (distributie Sterns). Kheir is een rijzende ster in het wereldmuziek- en jazzcircuit en trad onder andere op tijdens het legendarische Festival Au Desert in Mali. Tijdens World Sessions laat ze live haar indringend, zwoele mix van traditioneel Soedanese muziek en jazz horen.

Als zangeres en componiste put Kheir uit haar eigen multiculturele achtergrond en zingt over thema’s als verlangen en spiritualiteit. Kheir (1985) groeide op in het Italiaanse Turijn als kind van Noord-Soedanese ouders. Sinds haar 18e woont ze in Londen. In haar composities is een gevoel van thuishoren een terugkerend thema. ”In mijn ouderlijk huis luisterde ik altijd naar Soedanese muziek. Die kan heel weemoedig en emotioneel zijn. Maar ik draaide op de pick-up van mijn vader ook platen van Sam Cooke, Bob Dylan en Miriam Makeba. Zo groeide ik op met letterlijk de wereld aan invloeden.”

Kheir put inspiratie uit zowel de traditionele muziek van Soedan, als jazz, funk, soul (Cassandra Wilson, Björk) en muziek uit het Midden-Oosten. Als zangeres is Kheir sterk beïnvloed door de Soedanese traditionele zang, met name van de mystieke religieuze Soefi die al eeuwen in Soedan wonen. “Hun zang is meditatief, contemplatief en repetitief, en heel belangrijk bij gebeden voor de profeet Mohammed. ‘Shoft Alnur’ bijvoorbeeld is geïnspireerd op die traditionele Soefi-muziek, alleen begeleid door percussie.” Sommige liederen worden alleen door vrouwen gezongen. Kheir: “Zoals Ahel Alle, dat komt uit de Nubische traditie van Noord-Soedan. Vrouwen zingen bruiloftsliederen om familieverhalen te vertellen.” Kheir arrangeert de traditionele melodieën opnieuw. “Mijn muziek is veel meer geïmproviseerd, je hoort dat ik ben beïnvloed door jazz! En ook al zing ik in het Arabisch, het is heel anders dan Arabische muziek, met eigen melodieën en ritmes. De muziek van mijn land heeft veel gemeen met die van Oost-Afrika, van Ethiopië bijvoorbeeld. Het is een wereld op zich.”

Kheir zingt in het Arabisch, Italiaans en Engels – de taal van haar zelfverkozen thuis. “Londen is een belangrijke invloed, je hoort er zoveel verschillende soorten muziek. Ik wil ook geen Soedanese band, maar wil musici om me heen die me inspireren met juist een andere achtergrond.” Tijdens World Sessions brengt Kheir songs van View From Somewhere ten gehore maar ook repertoire voor haar nieuwe album. “Mijn muziek heeft zich inmiddels verder ontwikkeld. Op het nieuwe album gebruik ik minder instrumenten en probeer ik tot de kern door te dringen van traditioneel Soedanees repertoire en jazz.”

Tourschema World Sessions Amira Kheir:

  • 8 februari, Podium Mozaïek Amsterdam
  • 9 februari, Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht
  • 12 februari, Oosterpoort, Groningen
  • 15 februari, De Doelen, Rotterdam
  • 16 februari, Muziekgebouw, Eindhoven
  • 21 februari, Korzo, Den Haag

Daarnaast is Amira ook te zien op 20 februari in het Rabo Theater te Hengelo, al maakt dit optreden geen deel uit van de World Sessions-tour

Kijk hieronder naar de live-video van het nummer Kullu Wahid (BBC):