×

Recensie

World

05 mei 2017

The Estatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda

The Estatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Luaka Bop

The Estatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda Alice Coltrane World 4.5 The Estatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda Written in Music https://writteninmusic.com

The Estatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda is het eerste deel in een bijzondere nieuwe serie die het New Yorkse platenlabel Luaka Bop gestart is: World Spirituality Classics. De nieuwe serie gaat een lang durende reeks albums worden van datgene dat Alice Coltrane in de laatste periode van haar leven, afgesloten van de buitenwereld, in haar besloten gemeenschap maakte. De muziek laat een ver doorgetrokken variant horen van de spiritual jazz waarmee ze de jazzwereld veroverde.

De erfgenamen van Alice Coltrane (1937-2007) hebben er ruim tien jaar over nagedacht of ze met alle muziek naar buiten zouden komen en wie deze dan uit mocht gaan brengen. Het in New York gevestigde, ooit door David Byrne opgerichte maar door Yale Evelev geleide, Luaka Bop heeft een reputatie om de tijd te nemen speciale series briljant neer te zetten (Brazil Classics, World Psychedelic Classics, het werk van William Onyeabor) en kreeg uiteindelijk alle late muziek van Alice Coltrane beschikbaar. En dat bleek veel meer te zijn dan de vier uitgebrachte cassettes die in de jaren tachtig en negentig in beperkte oplagen via gezondheidswinkels en new age winkel waren verspreid. Luaka Bop mocht uit de honderden uren muziek kiezen wat uitgebracht zou gaan worden.

De eerste collectie muziek die nu uit de schatkamer, die Alice Coltrane’s ashram zeker genoemd mag worden, komt, maakt duidelijk dat Luaka Bop wederom een super interessante serie begonnen is. Hoewel binnen de jazz bekend geworden als begaafd pianiste en later ook als harpiste bespeelde Coltrane in de ashram voornamelijk de Oberheim OB-8 analoge synthesizer waardoor een breed en majestueus geluid ontstaat waarover de spirituele samenzang een pastorale sfeer creëert.

Reeds sinds haar huwelijk met John was Alice geïnteresseerd in de Oosterse religie en werd meditatie een serieus onderdeel van hun relatie. Na de dood van de grote saxofonist in 1967 werd haar spirituele kant alleen maar zichtbaarder. Met albums als World Galaxy, Journey In Satchidananda en Universal Conciousness maakte ze vervolgens meesterwerken binnen de spiritual jazz. Begin jaren tachtig werd ze een Swamini, veranderde ze haar naam naar Turiyasangitananda en startte een ashram dichtbij Malibu, een stuk land dat haar door de gemeenschap van Los Angeles in bruikleen gegeven werd. Daar bouwde ze, ver van de wereld van de jazz en de wereldpodia, met gelijkgestemde vrienden een eigen wereld op. Vanuit de ashram maakte ze een wekelijks tv-programma (Eternity’s Pillar) en bracht ze dus vier cassettes met de muziek uit die ze in de ashram, ver van de buitenwereld, ontwikkelde. Alles onder de merknaam Avatar.

De muziek die Coltrane in die tijd, trouwens vaak gewoon opgenomen in studio’s in Los Angeles, maakte kon niet op een warm onthaal rekenen. De slecht verkrijgbare cassettes werden door de jazzcritici niet op waarde geschat en eigenlijk was de muzikale carrière van Alice Coltrane al ten dode opgeschreven. Nu we de muziek, volledig opgepoetst, kunnen terug horen kunnen we deze echt op waarde schatten. Wat wel heel duidelijk wordt is dat de critici die haar toen afschreven geestelijk te beperkt waren om de geestelijke vervoering van Coltrane te begrijpen.

Alle, merendeels lang gerekte, composities op The Estatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda hebben een bezwerende, bijna mythische lading. Niet alleen het prominente geluid van de Oberheim geeft de muziek een warme gloed maar zeker ook de chant-achtige koorzang, van vaak meer dan twintig zangers/zangeressen. Als Alice zelf (het zeer fraaie Om Shanti) of de zeer soulful klinkende John ‘Panduranga’ Henderson dan ook nog eens de leadvocalen tot zich nemen wordt de muziek nog meer intrigerend. De spirituele wereld van Coltrane wordt in die composities met vele gospelinvloeden overgoten en verkrijgt daardoor een nog fascinerendere lading. Het merendeel van de composities kent een opbouw waarin de zang prominent is. Geen opbouw met climaxen in deze composities, sowieso ook maar weinig ritmes. Maar door het geluid van de synthesizers te verbreden en de compositie soms volledig om te draaien, zoals in albumopener Om Rama, komt de muziek recht je hart binnen.

De composities op The Estatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda moet je de tijd geven om op je in te werken. Het is een album dat je het best achter elkaar moet laten doordraaien en op je in moet laten werken. Dan ontdek je dat wat door sommige als zweverig werd ervaren in deze bizarre tijden juist als warmbloedig en geestverruimend werkt. Zo prachtig als haar jazzjaren waren zo overweldigend is de muziek die ze vanuit haar optimale spiritualiteit in de ashram maakte.

Het opnieuw uitbrengen van de muziek die Alice Coltrane in de ashram maakte en nu als The Estatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda in de winkels ligt, is een van de meest intrigerende uitgaven in heel lange tijd.

The Estatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitanandais op CD en op dubbelvinyl verschenen. Met op de vinylversie twee extra tracks.



  1. Om Rama
  2. Om Shanti
  3. Rama Rama
  4. Rama Guru
  5. Hari Narayan
  6. Journey to Satchidananda
  7. Er Ra
  8. Keshava Murahara
  9. Krishna Japaye (alleen op de vinyl versie)
  10. Rama Katha (alleen op de vinyl versie)