Agnes Gosling – CAÏS
Door op 02 februari 2014

Artiest: Agnes Gosling
Album_title: CAÏS
Genre: World, Jazz
Release_date: 01/06/2014
Label: Taro records
Rating: Vier sterren (4)
CAÏS Agnes Gosling
4
4

Milton Nascimento is een icoon van de Braziliaanse muziek. Zowel in zijn eigen land als daarbuiten. Zijn allereerste succes in Brazilië stamt uit 1966 toen Elis Regina zijn nummer Cancao De Sal opnam. Hij kwam daarna op de Braziliaanse tv en nadat hij optrad op een prestigieus festival in Brazilië in het daarop volgende jaar, ging het voorspoedig met zijn carrière. In 1972 werkte hij samen met Mario Borges, Fernando Brant en Ronaldo Bastos en nam de dubbelaar Clube da Esquina op. Op die dubbelaar staat onder meer de hit Cais.

Vele jaren en vele albums en optredens later is Milton Nascimento een internationale ster die ondemeer samenwerkte met Duran Duran en Wayne Shorter en tevens in 2000 een Grammy binnenhaalde voor zijn album Crooner bij de eerste Latin Grammy Awards. Een indrukwekkende carrière. Maar meer nog dan dat: fraaie muziek. Muziek die direct je hart binnenkomt en die steeds anders klinkt. Dat moet ook Agnes Gosling gedacht hebben. Haar debuut album heet Cais.

Het overgrote merendeel van de nummers op Cais zijn van de hand van Milton Nascimento of nummers waaraan hij meegeschreven heeft. Agnes en haar muzikale partners, Richard Spaven op drums, Robin Mullarkey op bas en Gideon van Gelder op piano, nemen ons in vogelvlucht mee naar Braziliaanse sferen. Een kaleidoscoop van muziek openbaart zich als we Cais beluisteren. Vera Cruz opent aanvankelijk traag om al snel aan de hand van het pianomotief van Gideon van Gelder en het speels stuwende spel van de ritmesectie door te schakelen. Stem en instrumenten fraai met elkaar in balans. Een mooie introductie.

Theme Caïs brengt ons de stem van Agnes die met haar zang een lichtvoetige koorddans uitvoert op de muziek van haar kompanen. Verder worden we de Braziliaanse muziek ingevoerd. Als we Caxanga horen, wanen we ons in Brazilië en begrijpen we dat het hier maar geen winter wil worden; zo’n warme muziek vraagt om zon en cocktails, niet om snijdende wind en vrieskou. Caxanga is zeer afwisselend in tempo en gaat van solozang naar meerstemmige zang en terug en Agnes schittert in de uithalen in dit nummer. Nooit te ver, mooi krachtig. En tegelijk behoudt ze dat lichte.

Como É Que Eu Não Sei Te Amar? is een eigen nummer van Agnes. Jazzy, tegelijk aanleunend tegen klanken zoals we die ook kennen van Mariza en Cristina Branco, moderne fado. De invloeden van Portugal zijn, al was het maar vanwege het delen van de taal, nooit heel ver weg bij Braziliaanse muziek. Het nummer past uitstekend en het laat zien dat Agnes op bevlogen wijze Braziliaanse muziek weet te schrijven.

Agnes heeft zich gebogen over het arrangement van het tweeluik Intro Milagre Dos Peixes en Milagre Dos Peixes en dat heeft geleid tot een fraaie bewerking ervan. Steeds weer weet zij met haar stem te boeien en zij volgt de muziek van haar begeleiders op de voet. De interactie tussen de drie instrumentalisten maakt de hele cd er een om van te smullen. Als het de bedoeling was het spelplezier van de opnames te vangen, dan is dat Vincent Helbers met zijn sprankelende productie volledig gelukt.  Natuurlijk, het is meer dan het instrumentale samenspel. De manier waarop de zang van Agnes rond de muziek danst, maakt de hele langspeler tot een warme beleving.

Diezelfde beleving maken we ook mee op de rest van het zilveren schijfje. Dat blijft niet beperkt tot de eerste helft. Lilia en Vatapa zijn eveneens van die heerlijke nummers. Iets anders biedt Caïs ook niet. De lente lonkt. Nog meer dan 40 dagen, dat wel. Zolang de lente er niet is, warmen we ons aan de klanken van Caïs. Agnes Gosling, we horen graag meer van haar.