×

Recensie

World

23 augustus 2017

Abatwa (The Pygmy) – Why Did We Stop Growing

Why Did We Stop Growing Tall?

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Glitterbeat

Why Did We Stop Growing Tall? Abatwa (The Pygmy) World 4.5 Abatwa (The Pygmy) – Why Did We Stop Growing Tall? Written in Music https://writteninmusic.com

Als vanouds brengt het Glitterbeat label van Chris Eckman (Dirtmusic, Walkabouts) nieuwe sounds tot leven. Zo ook met Abatwa (The Pygmy), het vierde luik van de Hidden Musics reeks. Met die set wil het label oog hebben voor het documenteren van rauwe, onbewerkte en hoogst originele muzikale tradities.

Voor de Hidden Musics reeks kwam het label eerder al terecht in Vietnam (Hanoi Masters : War Is A Wound, Peace Is A Scar, Mali (Every Song Has Its End: Sonic Dispatches From Traditional Mali) en Khambodja (Khmer Rouge: They Will Kill You, If You Cry).

Deze keer presenteert Glitterbeat pygmeeënmuziek uit het grensgebied tussen Rwanda en Burundi. Meer bepaald muziek afkomstig van de Abatwa stam, een van de meest gemarginaliseerde populaties in Afrika die soms ook de Batwa genoemd worden. Diep in het hart van een onder meer door politieke twisten geregeerde natie blijft er bij hen steevast een erg sterke lokroep naar krachtige, vitale muziek bestaan. En dat ondanks alle moeilijkheden (het gebrek aan een echt ‘thuis’land, homofobie, rituele zuiveringen en genocides.. die maar al te vaak resulteren in alcoholisme en depressie).

Te horen op dit album zijn onder meer loops, snaarinstrumenten en zowel groeps- als solozang. Eerst nog lijkt de muziek vreemd, maar wie zijn oren open zet hoort de meest fascinerende, levendige sounds uit een heel andere muzikale traditie.

Het album werd opgenomen door producer Ian Breenan die ruimschoots ervaring heeft met dit soort bijzondere projecten. Zo nam hij eerder al producties op van onder meer Tinariwen, Hanoi Masters en Zomba Prison Project.

Deze release geeft aan dat er vele muzikale grenzen versmelten. De geluidswereld op deze drager is bijzonder rijk, maar vooral authentiek. Interessant is ook dat die ruimere context ook toegelicht wordt in de hoesnota’s : zo komen we onder meer te weten dat de grootste Abatwa vrouwen veelal ontvoerd worden door rivaliserende stammen, waardoor de Abatwa stam zelf beperkt in aantal blijft. Ook vernemen we dat een van de bespeelde instrumenten de elfsnarige Icyembe is. En ook de al even bijzonder klinkende umidili is op het album te horen.

Bovendien werkt de muziek op verschillende niveau’s : enerzijds geraak je ongetwijfeld meegesleept door de aparte, exotische klanken, anderzijds communiceren de muzikanten ook een dieperliggende boodschap. Eentje waar dialoog en samenwerking centraal staan. Wie de titels erop naslaat, leest hoe de groep zich laat inspireren door de eigen leefwereld (Beautiful Rwanda bijvoorbeeld), maar ook meer universele thema’s (de korte intro AIDS Is Bad, maar ook War Song, Protect The Environment) aan bod laten komen.

Zo is er het diep doorleefde en doorvoelde humanistische perspectief dat naar voren komt (o.a. de familiale dimensie in Night Streetwalker, Who Will Care For Your Children). I Will Serve, zo heet het. Ook als de omstandigheden er misschien niet echt naar zijn.

Dit album teert op rauwe, tribale geluiden (check bijvoorbeeld een track als The Child From The Streets met de negentienjarige rapster Rosine Nyiranshimiyimana) en vormt een fascinerend en gevarieerd werkstuk. Imponerende klasse voor de muziekluisteraar zonder oorklepjes. En ook wel : een al te bittere cry for help, wan tenslotte: “why did we stop growing tall”?



  1. Aids Is Bad
  2. Beautiful Rwanda
  3. Come Closer
  4. Protect The Environment
  5. War Song
  6. The Child From The Streets
  7. I Will Serve
  8. I'll Follow You Until You Kill Me
  9. Night Streetwalker, Who Will Care For Your Children?
  10. The Hard Worker