×

Recensie

Soul / Hiphop

14 maart 2018

The Skull Eclipses

The Skull Eclipses

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Western Vinyl

The Skull Eclipses The Skull Eclipses Soul / Hiphop 4 The Skull Eclipses – The Skull Eclipses Written in Music https://writteninmusic.com

The Skull Eclipses is een nieuw hiphop- en electronicproject van rapper Raj Haldar aka Lushlife en psychedelische triphop-beatmaker Spencer Stephenson aka Botany. Het album is muzikaal opgenomen in Texas, Amerika en de raps tijdens een verblijf in Tulum, Mexico. Vooral die tweede plek lijkt van wezenlijk belang, zo lijkt het als we kijken naar de opvallende cover art, met een feestelijk uitziend doodshoofd en een Mayastandbeeld op de achterkant. Wellicht is het juistzowel de dualiteit als overeenkomst tussen de twee plekken, want hoewel Mexico in eerste instantie plagerig is gekozen door de verwantschap die het duo had met het obscure stripboek van Federico Fellini en Milo Manara genaamd  Viaje a Tulum, werd al snel duidelijk dat het een plek was waar conflicten zoals drugs, criminaliteit, financiële onzekerheid, geweld en botsing met religies centraal staan.

Vooral die religieuze en spirituele inslag is al gelijk duidelijk op de intro van het album, waar Haldars teksten en Stephensons muziek als een echoënde flashback uit een vorig leven voorbij schieten. Als de zware bassen van All Fall worden ingezet ratelen in moordend tempo tekstuele verwijzingen naar boeddhisme, jezus en Maya cultuur voorbij. Koppel dat aan ene algehele zweverige sfeer op het album en de setting is compleet: vocalen wisselen van aards naar ergens in een ander heelal zwevend, tekstuele en muzikale flashbacks worden ingezet, muziek speelt achteruit en een onheilspellende sfeer wordt versterkt door constant aanwezige operazang.  Door die psychedelische en spirituele invloed zit het met de bevreemde en erg eigenzinnige sfeer op dit album wel goed. Koppel dat aan een rauwe combinatie van oldskool Boom Bap beats, swingende percussie en invloeden van dancehall, jungle en RnB en je hebt qua esthetiek een album dat in sneltreinvaart zeer vloeiend zijn invloeden en sferen op je afvuurt. Heerlijk. Een hoogtepunt komt al snel in de vorm van Pillars, met RnB-achtige gastvocalen van Felicia Douglass (van rockende no-wave funkband Ava Luna) en opvallende percussie en raps van Tendai Maraire (van Shabazz Palaces).

Wat een beetje ondergesneeuwd raakt is het serieuze, tekstuele aspect van dit album. Als je goed luistert merk je dat de sociaalkritische inslag op dit album behoorlijk groot is en zeer belangrijk is geweest voor het duo, maar het ligt duidelijk verscholen achter alle spiritualiteit, nerdy popcultuur referenties (Susperia, Memento, D.B Cooper, Bollywood), psychedelica en knetterharde beats. Slechts een enkele keer word het ons volkomen duidelijk, als rapper Open Mike Eagle in Gone zijn verse inzet over drugs, criminaliteit en eindigt met een woedende tirade met betrekking tot dodelijk politiegeweld en daar onsubtiele samples van ratelende machinegeweren worden onder gezet. Een beetje jammer wellicht, maar dat maakt de overdonderende totaalervaring van dit album er gelukkig niet minder om.



  1. Yearn Infinite I
  2. All Fall
  3. Angels Don't Mind
  4. Pillars
  5. Take My
  6. Encyclopedia
  7. Gone
  8. Gun Glitters
  9. Pushing Up the Hills
  10. Yearn Infinite II
  11. Spacecrafts in Rajasthan