The Fresh Records Anthology
Door op 08 mei 2015

Album_title: The Fresh Records Anthology
Genre: Rap, Hiphop
Release_date: 04/27/2015
Label: Harmless
Rating: Vierenhalve ster (4.5)
Soundsid: 3410015
The Fresh Records Anthology
4.5
4.5

Sources is een nieuwe serie op het altijd interessante Harmless label en richt zich op belangrijke en invloedrijke dance en daaraan gerelateerde labels uit de 80’s en 90’s. Verscheen vorige maand het eerste deel, waar de aandacht werd gevestigd op het omvangrijke en vermaarde New Yorkse Easy Street label, nu is het eveneens New Yorkse Fresh Records aan de beurt. En samensteller Bill Brewster is nog niet klaar, want de komende maanden verschijnen nog driedubbelaars met daarop de beste tracks van de eveneens stoere labels Sleeping Bag, Sam, Streetwise en P&P. Een genot om naar uit te kijken dus.

Fresh Records was een sublabel van Sleeping Bag Records en beleefde de artistieke hoogtijdagen in de tweede helft van de jaren ’80, toen de eerste hausse van hiphop, rap, freestyle en house net achter de rug was en er nog volop ruimte was voor nieuwe ontwikkelingen. Was Sleeping Bag breder georiënteerd en waren de meeste releases clubgericht, Fresh Records richtte zich op hiphop en aanverwante stromingen. Kurtis Mantronik (van Mantronix) deed de A&R voor het label.

Toen moederlabel Sleeping Bag in 1992 gedwongen moest stoppen, betekende dat ook het einde van Fresh Records. Geen re-releases dus en na de overname van de catalogus door Warlock Records en later Traffic Entertainment Group was de muziek van beide labels weer beschikbaar. En mondjesmaat verschenen heruitgaves van belangrijke titels, die tot dan toe jarenlang niet verkrijgbaar waren. Maar nog altijd te weinig gezien de invloed die de muziek van beide labels heeft gehad op de dansmuziek.

En nog steeds schreeuwen veel tracks van Fresh om opnieuw te worden uitgebracht. En deze verzamelaar is dan alvast een mooi begin daarvan. Tracks die al jarenlang bij de liefhebbers bekend zijn en waarvan veel van wat op deze driedubbele verzamelaar is te vinden enkel op duur (import) vinyl is verschenen, wordt nu toegankelijk voor een breder publiek. Als historisch overzicht heeft Brewster enorm zijn best gedaan om een zo goed mogelijk beeld te schetsen van dit roemruchte label, dat zoveel classics op zijn naam heeft staan. En met de uitgebreide linernotes, de luxe verpakking en de spitse geluidskwaliteit is dit een waardevol kleinood.

Fresh Records was het huis van acts als de laidback buddies van EPMD, gangstarapper Just-Ice, de old school friends Nice & Smooth en originator T La Rock, maar ook Todd Terry heeft materiaal op Fresh uitgebracht. Niet de minste namen in de club en rap uit die tijd en nog steeds eigenlijk.

CD 1 bevat een mix van tracks uit de begindagen van het label en wordt al luisterend duidelijk dat het label nog zoekend is naar een eigen stijl: de typische haperende en hakkelende Mantronix-edits op de freestyle-anthem Never Gonna Let You Go van Chandra Simmons nemen het op tegen de mainstream electrofunk van Hanson & Davis en vroege freestylepunkhouse van The Todd Terry Project (met Bango (To The Batmobile), Just Wanna Dance, Back To The Beat goed vertegenwoordigd). Het is op de eerste 13 nummers van deze verzamelaar vooral de New Yorkse big city beat die overheerst.

Op CD 2 wordt de bedoeling van Fresh Records duidelijker en vastomlijnder met de releases van Just-Ice en T La Rock, die alle ruimte op deze disc toegewezen krijgen. Alhoewel het twee nogal verschillende b-boys zijn, hebben ze beide hun stempel op de rap gedrukt: Just-Ice was met zijn vervaarlijke uiterlijk en dito gedrag de original gangsta en was T La Rock de belichaming van pure MC’ende hiphop. Just-Ice was duidelijk de stoerste en moest het opnemen tegen andere dudes die ook graag de gangsta uithingen, zoals Schoolly D (Philadelphia) en Ice-T (Los Angeles). Enkele jaren voordat N.W.A. en consorten van zich lieten spreken en de westcoastrap aan zijn opkomst begon.

Just-Ice krijgt ruimte voor 7 tracks en T La Rock doet het in 9 nummers op de tweede disc van de toen dan toe al massieve verzamelaar. Just-Ice had een eigen stijl van rappen, de muziek en productie liet hij over aan Mantronik, die behoorlijk tekeer ging achter de mengtafel. Dat betekent veel compressie, vastlopende tapes, zware drummachines, minimale instrumentatie en heavy edits. Dit was de hiphop-underground van de mid 80’s met onvergetelijke tracks als Put That Record Back On, Latoya en Back To The Old School. Nummers die nog steeds overeind staan en behoren tot de legacy van de rap.

En T La Rock schreef in meerdere opzichten geschiedenis: de door Rick Rubin geproduceerde debuutsingle It’s Yours was de eerste release op het toen nieuwe Def Jam label, nog voordat Russell Simmons daar in beeld was. Alhoewel sommigen beweren dat I Need A Beat van LL Cool J de enige echte release nummer 1 was van Def Jam. Het verhaal was dat de 12” het Def Jam logo voerde, maar de single verscheen op het Partytime-label van Arthur Baker, dat weer een sublabel was van Streetwise. Voor de leek zinloze informatie, voor de geschiedschrijving van de hiphop echter wel relevante data. In elk geval was de naam van T La Rock daarmee gevestigd. En niet alleen door al die labelperikelen was T La Rock hot, ook de single was trending in de underground hiphop door de vernieuwende manier van rappen. En natuurlijk is dit nummer ook op deze verzamelaar te vinden, alhoewel het niet tot de legacy van Fresh Records behoort. Ook andere, gemeen hard klinkende knallers als Back To Burn, This Beat Kicks, He’s Incredible en Lyrical King zijn te vinden in de onversneden originele album en 12” versies. En eindelijk worden deze hiphopklassiekers weer iets meer bereikbaar voor degenen die de begindagen van de rap gemist hebben. T La Rock heeft zijn invloed meer dan bewezen met al deze nummers en werd hij al dan niet sampelend geciteerd door de Beastie Boys, Public Enemy, Nas, Wu Tang Clan en Mystikal, voorwaar niet de minsten in de hiphop.

En wie nog niet is lamgeslagen door zoveel bruut hiphopgeweld is er nog de derde CD met eveneens belangwekkende tracks. De beschikbare ruimte wordt verdeeld door EPMD, Nice & Smooth, Stezo en MC EZ & Troup. Inmiddels was het bijna eind jaren ’80 en was de derde golf rap volop aan de gang. Was de hiphop van T La Rock en Just-Ice vooral gebaseerd op de produktietrucs van Mantronix en werd er nog maar weinig gesampled, de nieuwe lichting rappers brachten ook hun eigen skills mee. De catalogus van James Brown werd door de hiphop ontdekt en verscheen de ene na de andere 12” met daarop de breakbeats van de Godfather van van alles. Eén van de meest schaamteloze klauwers van vintage samples in die tijd was toch wel EPMD, een relaxt duo dat bestond uit Erick Sermon en Parrish Smith en aan de bakermat stond van de eastcoast hiphop en onder contract stonden bij Fresh. EPMD introduceerde als één van de eersten om tracks te bouwen op loops en samples die hun basis hadden in de funk, reggae, maar ook pop. Luister naar wat op de Anthology is verzameld: It’s My Thing met samples van onder andere Syl Johnson en Pink Floyd, het platte Strictly Business dat gebouwd is rondom I Shot The Sherrif van Eric Clapton en natuurlijk dé sampleclassic You Gots To Chill met die beruchte en nimmer geëvenaarde loop die werd gejat van Zapp (More Ounce To The Bounce). Ook te vinden het logge en zware So Watcha Sayin’ met samples van Luther Vandross, Funkadelic, B.T. Express en The Honey Drippers. Niks was te dol om te gesampled te worden en is het bijna kunst. Ook Stezo verstond de kunst van het samplen: vooral James Brown werd bijna leeggegapt op de partyraps van deze b-boy. En dan is er nog Nice & Smooth, wiens hiphop ook sterk leunt op samples, maar dat meer in balans brengt met puntige raps.

En opnieuw schotelt Bill Brewster een verzamelaar voor om de vingers bij af te likken. Fresh Records was natuurlijk voor de hiphopliefhebber al in de 80’s een label dat werd gevolgd en jaren later wordt duidelijk waarom. Goed voor een paar uur hiphopgeschiedenis is The Fresh Records Anthology een musthave, alleen al om al die partypoopers erop te vinden zijn, die zo van invloed zijn geweest op het verdere verloop van de hiphop. Na de al even onmisbare Easy Street verzamelaar van een paar weken geleden wordt het een hete zomer met de op stapel staande Harmless verzamelaars in deze nu al essentiële reeks en is het overbodig te melden dat deze driedubbelaar in iedere danceverzameling thuishoort. Compilaties zoals compilaties gecompileerd moeten worden. Very very recommended.

Tracklisting The Fresh Records Anthology

CD 1

  1. Chandra Simmons – Never Gonna Let You Go (Original Club 12″ Mix)
  2. The Todd Terry Project – Bango (To The Batmobile) (Original Todd Terry Club Bang 12″ Mix)
  3. Hanson & Davis – Hungry For Your Love (Original Hanson & Davis Dub 12″ Mix)
  4. Cyré – Last Chance (Original Jose ‘Animal’ Diaz Last Dub 12″ Mix)
  5. The Todd Terry Project – Weekend (Original Todd Terry Wam-Bam Club 12″ Mix)
  6. Hanson & Davis – I’ll Take You On (Original Larry Levan Dub 12″ Mix)
  7. The Todd Terry Project – Just Wanna Dance (Original Todd Terry Club 12″ Mix)
  8. El Barrio – Across 110th Street (Original Eddie ‘Love’ Arroyo Barrio 12″ Mix)
  9. Hanson & Davis – Come Together (Original Timmy Regisford Dub 12″ Mix)
  10. The Todd Terry Project – Back To The Beat (Original Todd Terry Club 12″ Mix)
  11. Hanson & Davis – Tonight (Original Hanson & Davis / Timmy Regisford Dub 12″ Mix)

CD 2

  1. Chandra Simmons – We Can Dance (Original Manhattan Club 12″ Mix)
  2. Hanson & Davis – Can’t Stop (Original Vocal Dub 12″ Mix)
  3. Just-Ice – Put That Record Back On (Original Mantronik 12″ Mix)
  4. Just-Ice – Latoya (Original Baggy Rat & Itchy Brother 12″ Mix)
  5. Just-Ice – Cold Getting Dumb (Original Mantronik 12″ Mix)
  6. Just-Ice – Back To The Old School (Original Album Mix)
  7. Just-Ice – Turbo Charged (Original Album Mix)
  8. Just-Ice – Love Story (Original Album Mix)
  9. Just-Ice – Moshitup (Original Album Mix)
  10. T La Rock – Back To Burn (Original Mantronik 12″ Club Mix)
  11. T La Rock – This Beat Kicks (Original Club 12″ Mix)
  12. T La Rock – He’s Incredible (Original Club 12″ Mix)
  13. T La Rock – Breaking Bells (Original Mantronik 12″ Mix)
  14. T La Rock – T La Rock Rockin The Party (Original Club 12″ Mix)
  15. T La Rock – It’s Time To Chill (Original Album Mix)
  16. T La Rock – I’m Getting Mine (Original Album Mix)
  17. T La Rock – It’s Yours (Remix) (Original Todd Terry Album Remix)
  18. T La Rock – Lyrical King (From The Boogie Down Bronx) (Original Album Mix)

CD 3

  1. EPMD – It’s My Thing (Original Charlie Marotta Club 12″ Mix)
  2. Stezo – To The Max (Original Radio 12″ Mix)
  3. Todd Terry Project, The – Made By The Man (Original Album Mix)
  4. EPMD – You’re A Customer (Original Album Mix)
  5. Stezo – Bring The Horns (Original Album Mix)
  6. Nice & Smooth – Funky For You (Original 12″ Mix)
  7. EPMD – Strictly Business (Original EPMD Club 12″ Mix)
  8. Stezo – It’s My Turn (Original Radio 12″ Mix)
  9. Nice & Smooth – More & More Hits (Original 12″ Mix)
  10. EPMD – You Gots To Chill (Original Album Mix)
  11. MC EZ & Troup – Just Rhymin’ (Original 12″ Mix)
  12. 12:41 – Succe$$ Is The Word (Original Mantronik 12″ Mix)
  13. Nice & Smooth – Dope Not Hype (Original Album Mix)
  14. EPMD – So Wat Cha Sayin (Original EPMD Club 12″ Mix)
  15. MC EZ & Troup – Get Retarded (Original 12″ Mix)
  16. EPMD – It Wasn’t Me It Was The Fame (Original Album Mix)
  17. Stezo – Freak The Funk (Original Album Mix)