×

Recensie

Soul / Hiphop

30 maart 2017

Jamiroquai

Automaton

Geschreven door: Ron de Joode

Uitgebracht door: Universal

Automaton Jamiroquai Soul / Hiphop 4 Jamiroquai – Automaton Written in Music https://writteninmusic.com

Toen in 1992 Emergency On Planet Earth verscheen van de toen nog onbekende band Jamiroquai, was het een moeilijk te plaatsen album. Probeerde die zanger nu wat geforceerd Stevie Wonder te imiteren? Waren het een stelletje wereldverbeterende neo-hippies, die met lange, uitgesponnen jazzfunk ons hun idealistische wereld wilden opdringen? Bovenden zagen ze raar uit met die indianenkleding en vreemde hoofdtooien. Kortom, Jamiroquai was tamelijk ontregelend bezig. Apart was het wel allemaal en sprak hun organisch vormgegeven muziek desalniettemin veel mensen aan. Emergency On Planet Earth bleek een serieuze boodschap die was verpakt in een aangenaam klinkend muzikaal jasje. En met dit debuut werd daardoor meteen een statement neergezet. Maar werd ook Jay Kay meteen sterk gepositioneerd met zijn karakteristiek stemgeluid, gedrag en uitstraling.

En ook met de volgende albums bleef Jamiroquai aandacht trekken met een karaktaristieke sound, die weliswaar steeds gepolijster ging klinken, maar zeker niet aan kracht inboette. Jamiroquai was de Groen Links van de jazzfunk avant la lettre met Jay Kay als een hyperactieve Jesse Klaver -3.0.

Alhoewel het bewustzijn voor een betere wereld er wel nog steeds was bij Jay Kay, bleek dat in zijn doen en laten steeds minder. Een popsterleven dat gekenmerkt werd door het rondscheuren in en het verzamelen van exclusieve Italiaanse hypercars, daten met supermodels en grootverbruiker van allerlei stimulantia. Even leek het helemaal de verkeerde kant op te gaan met de Buffalo Man. Compensatie was er vooral in artistiek verantwoorde albums, die goed werden ontvangen, verkocht en hits opleverden. En met die inkomsten kon de voorliefde voor dure auto’s voortgezet worden. Jay Kay kwam tijdig tot inzicht dat het leven meer was dan de hele dag zuipen, snuiven en feesten en werd die levensstijl enigszins aangepast. En werd ook de tijd genomen om even de aandacht te richten op andere zaken. Tijd voor een soort sabattical dus en even leek het erop dat Rock Dust Light Star uit 2011 wel eens zijn laatste album zou zijn. Gelukkig bleek het muzikale vuur van Jamiroquai nog niet te zijn gedoofd en werkte de band aan nieuw materiaal. Vrij van platenmaatschappijverplichtingen kon op het gemak een nieuw album gefabriceerd worden. En na zeven jaar werd het dan tijd voor Automaton.

Het nieuwe album werd voorafgegaan door twee singles: het titelnummer en Cloud 9. Als bijna uit het niets verscheen de single Automaton en ook nu was het weer wennen. Nog verder weg van die vegabiologische sound, die zijn albums uit de eerste helft van de jaren ’90 kenmerkten. Maar toch nog steeds ontegenzeggelijk Jamiroquai. Met beide nummers was het goed thuiskomen en werden al veel verwachtingen gewekt voor het album dat op stapel stond.

Thematisch is Automaton een update van de boodschap die Emergency On Planet Earth in 1992 uitdroeg. De wereld is inmiddels behoorlijk veranderd, maar Jay Kay’s kijk daarop is nog steeds kritisch: de steeds voortschrijdende en indringer wordende technologie holt de interactie tussen mensen uit en worden de simpele dingen, die het leven aangenaam kunnen maken steeds meer vergeten. En Jay Kay stipt dat op een vergelijkbare manier aan zoals ten tijde van zijn nog steeds ijzersterke debuutalbum uit 1992: in een pakkende combinatie van serieus bedoelde teksten en luchtige, maar degelijk gespeelde Jamiroquai up to date jazzfunkdisco.

Al meteen met de opener Shake it On lijkt het onwaarschijnlijk dat het alweer zeven jaar later is toen hetzelfde moment zich voordeed met het vorige album. Een sequencer en een dwingende drum(machine)beat is de inleiding voor een losjes zittende funkgroove. En meteen is het ontegenzeggelijk Jamiroquai, zonder ook maar gedateerd te klinken, maar tegelijkertijd ook niet geforceerd hipsterig. Jay Kay weet hierin precies de balans te vinden. Dat geldt ook voor het titelnummer en Cloud 9, dat reeds nuttig voorwerk heeft verricht voor het nieuwe album. Automaton leek bij eerste beluistering misschien misplaatste electrofunk, maar heeft lijnen met het iets meer dan tien jaar geleden verschenen Feel Just Like It Should, dat indertijd eenzelfde soort teleurstellend gevoel gaf na een eerste kennismaking met dat nummer. Maar hoe meer Automaton, hoe beter. Cloud 9 ligt in het verlengde met het bekende Seven Days In Sunny June. Ook Something About You, Summer Girl en We Can Do It lijken blauwdrukken te zijn van eerder werk, maar ook hier is het de schijn die bedriegt. Nummers die volgens een bepaald recept zijn gemaakt, zonder als een uitgekauwd format te klinken. En het kleine beetje innovatie is te vinden in nummers als Superfresh en afsluiter Carla. En het zijn nu net deze te electronische tracks die niet blijven hangen. De minimale en artificial geluiden zijn niet misplaatst, maar het zit die organische funky sound toch wel wat in de weg. Gelukkig overheersen die flipperkastdiscobollengeluiden niet en maakt het Automaton tot een waardig opvolger van Rock Dust Light Star. Jamiroquai is weer terug en wordt met Automaton de lente op een verantwoorde manier ingeluid. Blij toe.

Tracklist Automaton

  1. Shake It On
  2. Automaton
  3. Cloud 9
  4. Superfresh
  5. Hot Property
  6. Something About You
  7. Summer Girl
  8. Nights Out In The Jungle
  9. Dr Buzz
  10. We Can Do It
  11. Vitamin
  12. Carla


  1. Shake It On
  2. Automaton
  3. Cloud 9
  4. Superfresh
  5. Hot Property
  6. Something About You
  7. Summer Girl
  8. Nights Out In The Jungle
  9. Dr Buzz
  10. We Can Do It
  11. Vitamin
  12. Carla