×

Recensie

Soul / Hiphop

07 april 2016

Charles Bradley

Changes

Geschreven door: Ron de Joode

Uitgebracht door: Daptone / Dunham

Changes Charles Bradley Soul / Hiphop 4.5 Charles Bradley – Changes Written in Music https://writteninmusic.com

Het grootste deel van het leven van Charles Bradley stond vooral in het teken van wachten, sappelen, zoeken en vooral hopen dat zijn ambitie om ook zo groot en onvergetelijk te worden als zijn grote held James Brown zou gaan uitkomen. Of dat streven nog dit leven zal worden gehaald lijkt onwaarschijnlijk, maar Bradley heeft de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt en is hij na de documentaire Soul Of America (2012) geen geheel onbekende meer. Als een verloren zoon werd hij binnengehaald door Gabriel Roth, mede-oprichter van Daptone Records en biedt het New Yorkse vintage label sinds 2002, toen Bradley’s eerste single Take It As It Come (pts. 1&2) verscheen, hem muzikaal onderdak.

En tussen zijn single- en albumdebuut zat bijna 10 jaar en in 2011 was het na een stapeltje 45 RPM’s dan eindelijk zover en verscheen No Time For Dreamin’. Daptone had al reeds een flinke reputatie opgebouwd met opvallende muziek en was soul nergens anders zo authentiek en onversneden te krijgen als op dat label. En met Charles Bradley werd weer een nieuwe potentiële ster aan de toch al niet misselijke artiestenstal toegevoegd. Eindelijk leek na al die jaren Bradley´s carrière nu in een stroomversnelling te komen.

No Time For Dreamin’ werd meer dan goed ontvangen door publiek en pers. En met de Soul Of America documentaire, waarin Bradley’s levensverhaal werd verteld, restte er niks anders dan deze man alle geluk van de wereld te wensen en maakten steeds meer mensen kennis met de sympathieke soulzanger en zijn gloedvolle muziek. Als er iemand was die je het gunde, dan was het Bradley wel.

De achterafzaaltjes en de James Brown-covers maakten plaats voor een rondgang langs steeds groter wordende zalen en festivals en naast de solo-optredens, maakte Bradley ook deel uit van het dampende en de wereld rondreizende Daptone Soul Revue, een drie uur lang durende showcase van het label. In dat opzicht leek hij zijn Grote Voorbeeld al bijna naar de kroon te steken als Another Hardest Working Man In Showbusiness.

En alsof hij verloren tijd aan het inhalen was, verscheen in 2013 Victim Of Love en ook dit album zorgde voor veel warme oren. Het format was vrijwel ongewijzigd: ambachtelijke, eerlijke soul, recht uit het hart, die ook muzikaal stond als een huis. Charles Bradley kwam met wat van hem verwacht werd.

Inmiddels behoort hij samen met Sharon Jones tot de eredivisie van de Daptonestal en toen berichten binnen sijpelden dat een derde album op komst was, kon deze toekomstige release weer worden toegevoegd aan de wishlist. En met het krieken van de lente verscheen Changes, Bradley´s nieuwste wapenfeit. En terwijl Victim Of Love nog bij tijd en wijle de gang naar de draaitafel of CD-speler maakt, is het toch alweer drie jaar geleden dat dat album verscheen. Hetgeen vooral betekent dat die schijf, evenals zijn voorganger, vast, periodiek luistervoer is geworden. Net zoals zoveel andere Daptone releases.

En een titel als Changes schept verwachtingen: kiest Bradley voor een andere sound en aanpak of is de reden van die albumaanduiding een totaal andere? Na de ruim anderhalve minuut, die de opener God Bless America duurt, wordt meteen duidelijk dat Charles Bradley terug is om vervolgens in Good To Be Back Home de luisteraar meteen hartelijk te begroeten. De doorleefde stem, de open instrumentatie, de serieuze en politiek getinte boodschappen, maar ook die altijd positieve thematiek van de man: het is weer allemaal in ruime mate aanwezig. En of het nu Nobody But You, Ain’t Gonna Give Up of Things We Do For Love is: Bradley blijft boeien en alhoewel zijn dominante stem en bijbehorende kreten en yells soms misschien net té dominant lijken te worden, is het hem vergeven. Want hier is iemand aan het werk bij wie iedere noot die zijn lichaam verlaat uit het diepste van zijn ziel komt. En dat Bradley nog steeds een mateloos groot bewonderaar is van die andere Godfather of Soul, komt in een nummer als You Think I Don´t Know (But I Know) duidelijk naar voren. Bradley mag dan niet het tempo stoppen in zijn nummers, zoals Mr. Dynamite dat wel deed, verwijzingen zijn er genoeg naar de Soul Brother Number One. Extra vermelding verdient nog het titelnummer, dat een cover is van Black Sabbath en waar Bradley zijn nog niet zo lang geleden overleden moeder bezingt. En inderdaad: de persoon die zo lang bij hem is geweest, maakte maar een deel van het succes mee, dat haar zoon in de herfst van zijn leven ten deel valt. En dat verlies zal voor Bradley één van die changes zijn. Het is in elk geval een cover, dat in de gegeven context het origineel vrijwel ontstijgt. En één van die diverse ontroerende momenten is op Changes.

Met Changes levert Charles Bradley opnieuw een werkstuk van formaat af. Natuurlijk heeft Daptone een reputatie hoog te houden, maar lijkt het ook nu geen moeite te kosten om aan die verwachting te voldoen. Wie op zoek is naar een album die laat horen wat nu de meaning of soul is, is bij Changes aan het juiste adres. Wat een album en wat een vent is het, die Bradley. En dat is ´ie.



  1. God Bless America
  2. Good To Be Back Home
  3. Nobody But You
  4. Ain't Gonna Give It Up
  5. Changes
  6. Ain't It A Sin
  7. Things We Do For Love
  8. Crazy For Your Love
  9. You Think I Don't Know (But I Know)
  10. Change For The World
  11. Slow Love