The Statesboro Revue
Jukehouse Revival
De groepsnaam werd ontleent aan het stadje dat destijds vereeuwigd werd in Blind Willie McTell’s Statesboro Blues. Die traditional werd onder meer geadapteerd door The Allman Brothers, pioniers van de door uit Austin afkomstige zanger en songwriter Stewart Mann gekoesterde southern rockstijl.
Zo’n twee jaar geleden overtuigden de broertjes Stewart en Gareth Mann al met Ramble On Privilege Street een tweede langspeler gevuld met oerdegelijke southern rock. Dat is nu opnieuw het geval met het door rockende fingerpicking gelardeerde Every Town en Undone dat in samenwerking met Gordy Quist tot stand kwam. Er duiken overigens nog enkele muzikanten van Band Of Heatens op naast pedalsteel en slide ace Geoff Queen, terwijl Eleanor Whitmore, de vrouwelijke helft van The Mastersons, de fiddle hanteert. Ondersteund door deze rasmuzikanten wordt hier een gevarieerd muzikaal potje bereid dat sterk naar de oude Capricorn stal ruikt.
Het slepende, soulgetinte ‘Bedroom Floor’ en de wiegende funkrock van Like The Sound herinneren sterk aan de verrichtingen van Little Feat met die sprankelende piano en strakke backbeat en melodieuze samenzang. “Let’s roll down, down the river I’ll play you some Johny Cash”. Zover komt het niet maar de combinatie van countryrock en elementen die onmiskenbaar naar de erfenis uit Memphis en Muscle Shoals verwijzen zorgen aangelengd met een portie roadhouse uit Texas voor bijzonder aangename luistermomenten.
Een gebald, onweerstaanbaar stompend Tallahassee op fiddle en rollende piano en het op snerpende slide drijvende Roll On Mama illustreren dat op onnavolgbare wijze. Er is ook ruimte voor meer intieme momenten, Count On Me een slijper waarin de akoestische gitaar door een aanzwellend orgel en hitsige harmonica wordt ondersteund illustreert nog eens de vocale klasse van Stewart Mann. Zoals de titel aangeeft, een onvervalste Jukehouse Revival.