×

Recensie

Roots

04 januari 2018

The Rolling Stones

On Air

Geschreven door: Edwin Wendt

Uitgebracht door: ABKCO

On Air The Rolling Stones Roots 4.5 The Rolling Stones – On Air Written in Music https://writteninmusic.com

The Rolling Stones en de blues. Ooit, in de vroege jaren zestig begon het ermee. In de periode voor hun eerste LP (1964) speelden ze massa’s covers van Muddy Waters, Little Milton, Howlin’ Wolf en alle andere grootheden uit Chicago. Op hun eerste vier albums (1964-1965) en de parallel verschenen EP’s en singles werden de eerste eigen composities afgewisseld met Stones-versies van nummers als ‘Walkin’The Dog, I Just Want To Make Love To You, Cry To Me, Little Red Rooster en Everybody Needs Somebody to Love. Na de periode van de psychedelica (1967) keerden The Stones terug naar de blues, waar ze op de albums Beggar’s Banquet, Let It Bleed, Sticky Fingers en vooral Exile on Main Street een eigen draai aan gaven.

Een enkel nummertje daargelaten liet de groep de blues in de daarop volgende decennia vrijwel links liggen. Een mager excuus was één kant op het live-stadionalbum Love You Live uit 1977, waarvan één kant was opgenomen in een kleine bluesclub. Pas in 2015 verscheen die plaat waarop elke Stonesfan decennialang had gewacht: Blue And Lonesome.

Het is dezelfde bron waaruit wordt geput voor On Air. The Rolling Stones zijn bepaald niet de eerste sixties-artiesten van wie het BBC-radioarchief is gelicht. Led Zeppelin, The Kinks, The Who, Deep Purple en natuurlijk The Beatles waren alle al onderwerp van één of meer uitgaven. Dat er zoveel eigen opnamen van deze grote artiesten in de BBC-archieven zitten, komt door een regel die medio jaren zestig op de Britse publieke radio gold: er was een beperkte hoeveelheid ‘needle time’ toegestaan. De zender die over de lichte muziek ging (BBC Light Program) mocht niet eenvoudigweg ‘plaatjes jassen’, ook de in 1967 als opvolger van de piraten gestarte popzender Radio 1 was gebonden aan de regels. De oplossing: alle artiesten kwamen hun pas opgenomen hits noot voor nooit naspelen in de BBC-studio. Naast die hits deden de meesten ook nog een handvol andere nummers. Repertoire van hun live-set in veel gevallen. Bij The Beatles – en ook The Stones, The Who en The Small Faces – zaten daar veel covers bij die ze nooit op hun reguliere platen uitbrachten.

Nu zijn The Stones lang niet zo vaak in de BBC-studio geweest als The Beatles. Dit komt vooral doordat The Beatles al heel snel werden beschouwd als dé band uit de A-categorie. Zeker na de revolutionaire ‘walk over’ van Amerika in de Ed Sullivan Show in februari 1964. Al snel kreeg de groep een regelmatig terugkerend eigen programma bij de BBC, Pop Go The Beatles. Daar konden zij tientallen covers uit hun omvangrijke (Hamburgse) podiumrepertoire (1960-1962) oppoetsen.

De BBC-erfenis van The Stones is om die reden in ieder geval getalsmatig minder indrukwekkend dan die van The Beatles.

On Air behandelt de periode van oktober ’63 tot september ’65. Tijdens hun BBC-debuut in Saturday Club spelen The Stones drie Chuck Berry Covers: Roll Over Beethoven, Memphis, Tennessee en hun eerste single Come On. Alleen de laatste verscheen op een officiële plaat, de twee andere hebben ruim vijftig jaar op een officiële release moeten wachten. Van de achttien tracks op de cd zijn er slechts vier ‘nieuw’: Cops And Robbers (Bo Diddley), Fanny Mae (Buster Brown) en de twee niet eerder uitgebrachte Chuck Berry-songs.

Van de veertien tracks die het ‘Deluxe’-gedeelte vormen (op één 1965-opname na alle in 1964 bij de BBC gespeeld), zijn er twee niet eerder uitgebracht: Beautiful Delilah (weer een Chuck Berry-nummer) en Ain’t That Lovin’ You Baby (origineel Eddie Riff, een hit voor Elvis toen The Stones hun ‘Beeb’-versie deden in oktober ‘64). Crackin’ Up (Bo Diddley) en I’m Movin’On (geen blues, maar een nummer van countrylegende Hank Snow) werden al eerder in live-versies uitgebracht: het countrynummer in 1965 op de EP Got Live If You Want It en Crackin’ Up in 1977 als onderdeel van de bluesset op het album Love You Live.

Het onderscheid tussen ‘wel eerder uitgebracht’ en ‘niet eerder uitgebracht’ is van belang omdat de BBC-opnamen in de regel weinig verschillen met de officiële studio-opnamen. Natuurlijk dient de (oude) Stonesliefhebber deze plaat direct aan te schaffen, omdat die beter dan welke plaat dan ook laat horen waar de groep vandaan komt. Wat er van die roots is blijven hangen, heeft Blue And Lonesome een jaar geleden meer dan overtuigend laten horen.

Het is jammer dat de groep deze kant van zichzelf niet duidelijker op het podium laat terugkomen. Misschien kan het ook wel niet, want dit werk gedijt alleen in zaaltjes van het kaliber (in Nederland) Paradiso, 013 of Vera. Nu hebben The Stones destijds hun ‘Stripped’-plaat wel deels opgenomen in Paradiso, maar dat leverde een logistieke monsterklus op met een zeer klein clubje gelukkigen in de zaal en vele honderden die het concert gelijktijdig bekeken op een groot scherm op het Museumplein. In andere landen ging dat op een vergelijkbare wijze.

Een Blue And Lonesome/On Air-tour met vooral oude blues-klassiekers op diezelfde manier? Het zou kunnen. In ieder geval zou het verrassender en muzikaal bevredigender zijn dan wéér een stadiontour met Jumping Jack Flash en Brown Sugar op een megapodium met vooral veel visueel spektakel.

Tot slot: een bonuspunt voor deze uitgave omdat de Deluxe-tracks (verschenen op een dubbel-CD in plaats van op de reguliere enkele CD) nu eens een keer wél ook op de vinylversie zijn verschenen. Dat is helaas nog steeds een uitzondering.

Tracklisting On Air:

  1. Come On – Saturday Club, 26 October 1963
  2. (I Can’t Get No) Satisfaction – Saturday Club, 18 September 1965
  3. Roll Over Beethoven – Saturday Club, 26 October 1963
  4. The Spider And The Fly – Yeah, 30 August 1965
  5. Cops And Robbers – Blues in Rhythm, 9 May 1964
  6. It’s All Over Now – The Joe Loss Pop Show, 17 July 1964
  7. Route 66 – Blues in Rhythm, 9 May 1964
  8. Memphis, Tennessee – Saturday Club, 26 October 1963
  9. Down The Road Apiece – Top Gear, 6 March 1965
  10. The Last Time – Top Gear, 6 March 1965
  11. Cry To Me – Saturday Club, 18 September 1965
  12. Mercy, Mercy – Yeah, 30 August 1965
  13. Oh! Baby (We Got A Good Thing Goin’) – Saturday Club, 18 September 1965
  14. Around And Around – Top Gear, 23 July 1964
  15. Hi Heel Sneakers – Saturday Club, 18 April 1964
  16. Fannie Mae – Saturday Club, 18 September 1965
  17. You Better Move On – Blues in Rhythm, 9 May 1964
  18. Mona – Blues In Rhythm, 9 May 1964

Bonus tracks (Deluxe)

  1. I Wanna Be Your Man – Saturday Club, 8 February 1964
  2. Carol – Saturday Club, 18 April 1964
  3. I’m moving On – The Joe Loss Pop Show , 10 April 1964
  4. If You Need Me – The Joe Loss Pop Show, 17 July 1964
  5. Walking The Dog – Saturday Club, 8 February 1964
  6. Confessin’ The Blues – The Joe Loss Pop Show, 17 July 1964
  7. Everybody Needs Somebody To Love – Top Gear, 6 March 1965
  8. Little By Little – The Joe Loss Pop Show, 10 April 1964
  9. Ain’t That Loving You Baby – Rhythm And Blues, 31 October 1964
  10. Beautiful Delilah – Saturday Club, 18 April 1964
  11. Crackin’ Up – Top Gear, 23 July 1964
  12. I Can’t Be Satisfied – Top Gear, 23 July 1964
  13. I Just Want to Make Love To You – Saturday Club, 18 April 1964
  14. 2120 South Michigan Avenue – Rhythm and Blues, 31 October 1964


  1. Come On
  2. (I Can't Get No) Satisfaction
  3. Roll Over Beethoven
  4. The Spider And The Fly
  5. Cops And Robbers
  6. It's All Over Now
  7. Route 66
  8. Memphis, Tennessee
  9. Down The Road Apiece
  10. The Last Time
  11. Cry To Me
  12. Mercy, Mercy
  13. Oh! Baby (We Got A Good Thing Goin')
  14. Around And Around
  15. Hi Heel Sneakers
  16. Fannie Mae
  17. You Better Move On
  18. Mona