×

Recensie

Roots

07 november 2018

Steve Forbert

The Magic Tree

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Blue Rose Music

The Magic Tree Steve Forbert Roots 4 Steve Forbert – The Magic Tree Written in Music https://writteninmusic.com

Aan Steve Forbert bewaar ik de fijnste herinneringen, ik was samen met mijn vrouw de muren aan het witten van ons allereerste optrekje toen Romeo’s Tune door de zonovergoten kamer galmde. “Meet me in the middle of the day, let me hear you say everything’s okay, bring me southern kisses from your room”, een prachtige, bijzonder romantische soundtrack op dartel pianospel. Het is ondertussen ruim veertig jaar geleden maar ik koester dat pareltje nog steeds. Het was een eerder atypische song voor de vanuit Meridian, Mississippi verkaste jongeman die zijn folkgetint repertoire uitprobeerde in het New Yorkse  Grand Central Station. In de late jaren zeventig verzeilde hij zoals alle ‘nieuwe Dylans’ in het folkcircuit van Manhattan maar vond ook de weg naar  het podium van het punkrock bastion CBGB.

Het eind ’78 uitgebrachte Alive On Arrival vertelt hij in songs als, Big City Cat, Goin’ Down To Laurel en Grand Central Station het verhaal van de op de boerenbuiten opgegroeide slungeachtige snaak met de babyface die naar de grootstad verhuist. Forbert had  Romeo’s Tune al geschreven maar spaarde die wonderlijke melancholische ode op. Een in Nashville opgewaardeerde versie opent Jackrabbit Slim dat afsluit met January 23-30-78, een van die andere grandioos verwerkte dagboekfragmenten. Daarna werd het wat minder na het titelloze vierde album duurde het zes jaar voor er met hulp van E-street bassist Garry Tallent een opvolger tot stand kwam, Forbert was ondertussen verhuist naar Nashville.

Sindsdien ben ik Forbert wat uit het oog verloren. In 2008 beleefde ik nog een fijn concertje in Leopoldsburg. De man had ondertussen ook zijn deel van de minder aangename kanten van het bestaan beleefd en er zijn ook momenten dat ook zijn muzikale carrière wankelde. Dat kan je nalezen in het recente Big City Cat: My Life In Folk Rock.

In het verlengde van die recente autobiografie verschijnt The Magic Tree. De langspeler is opgebouwd met opgefriste akoestische demosessies die in New Jersey, New York maar ook in Nashville en thuishaven Meridian. De openingssong The Magic Tree is zo’n typische warme troubadourssong waarvoor Forbert naar de oorspronkelijke thuishaven terugkeerde. Als Forbert met zijn hese, wat rasperige stemtimbre en harmonica in melancholie gedrenkte song brengt, zie je de bladeren zo vallen.

Dat gevoel bekruipt je eveneens bij het beluisteren van Carolina Blue Sky Blue maar er straalt meestal een straaltje optimisme door en er zijn de fijne muziekjes. Na het ietwat geforceerde That’d Be Allright volgt een beter geslaagd, op fraaie piano- en gitaarklanken balancerend Tryna Let It Go waarin Forbert een relativerende balans opmaakt van zijn leven, zonder de misstappen te ontwijken. Lookin’ At The River In The Rain wordt opgetild door een countryneske combinatie van twang  en pedalsteel.

Opmerkelijk is de ongemeen vitale benadering, de ondertussen 63-jarige Forbert werd onlangs met nierfalen geconfronteerd, chemotherapie en de liefde van zijn vriendin hielpen hem er bovenop. “I ain’t got time to hang around bars my days start at dawn and my wild years are gone” horen we de oudere, wijzere man zingen. Vervolgens luisteren we nog naar een afwijkende versie van de fijne titeltrack. Only you (And Nobody Else) graaft diep in de bluesroots, ditmaal geen eerbetoon aan Forberts streekgenoot Jimmie Rodgers maar flarden van Robert Johnsons Come On In My Kitchen. Na zijn recente passage op Ramblin’ Roots komt deze folk survivor begin 2019  terug naar Nederland.



  1. The Magic Tree (Version 1)
  2. That'd Be Alright
  3. Carolina Blue Sky Blues
  4. Let's Get High
  5. Tryna Let It Go
  6. Lookin' At The River In The Rain
  7. Diamond Sky
  8. Movin' Through America
  9. I Ain't Got Time
  10. The Magic Tree (Version 2)
  11. Only You (And Nobody Else)
  12. The Music Of The Night