Rich Hopkins and Luminarios
My Way Or The Highway
Bij het door Rich Hopkins met typerend parlando aangekondigde River Of Cascades heb je geen eindeloze verbeelding nodig om je uitgestrekte zanderige vlakten, begrensd door een al even dor berglandschap ergens in Mexico, voor te stellen. Machtige gitaarescapades van Rich Hopkins en gastmuzikant Eric Hisaw vermengen zich met zang van Lisa Novak. Even verderop roept het op een akoestische en bariton gitaar steunende, instrumentale Lost Highway een identieke weidse sfeer op.
Als de woestijnwind heeft gaat liggen, leiden een jengelende Rickenbacker en onderkoelde zang van Novak in I Don’t Want You Around Anymore een catchy popsong met gitaarakkoorden van Jon Sanchez, snarenman bij Alejandro Escovedo, die net het omgekeerde effect sorteert. We blijven luisteren naar de fijne countryrock van If You Want To, een track die in Tucson, Arizona werd ingeblikt. Een uitgesponnen duel van Youngnesk allure ontspint zich tussen de tandem Hopkins en Hisaw en ex-Luminario Damon Barbany.
Mean’t For Mo, een ietwat geforceerde fusie tussen countryrock en strijdbare hip hop van Ceasar Aguirre, de epische gitaarsolo, andermaal naar Ome Neil geconcipieerd, maakt veel goed. Het volgende nummer de titeltrack Hell Or High Water doet dat eveneens, het is ongetwijfeld een van de betere nummers in het countryrock genre die recent passeerde.
Novaks I Don’t Want You Anymore, een wat lusteloze punkrocker, blijft ook hangen. Op de valreep scoort Hopkins en The Luminaros nog met Chan Kah en Gnashing Of Teeth. Een lichtjes fantastisch duo met majestueus galmende snarenspinsels verbonden met melodieuze zang. De in het zog van Burried Treasures gelanceerde Tombstone was al een straffe voorganger, My Way Or The Highway vindt moeiteloos aansluiting bij dat adembenemende niveau.