×

Recensie

Roots

24 februari 2015

Rhiannon Giddens

Tomorrow Is My Turn

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Nonesuch Records

Tomorrow Is My Turn Rhiannon Giddens Roots 4.5 Rhiannon Giddens – Tomorrow Is My Turn Written in Music https://writteninmusic.com

Wat een fabuleuze stem heeft Rhiannon Giddens toch. Bekend geworden met Carolina Chocolate Drops staat ze met het zeer fraaie Tomorrow Is My Turn nu op eigen benen.

Dat Carolina Chocolate Drops een geweldige band is werd met de albums die vanaf 2006 verschenen wel duidelijk. De band maakt traditionele Amerikaanse muziek die sterk door de muzikale invloeden uit Afrika beïnvloed is. Van country, blues, vroege jazz naar Afrikaanse songs en songs van de Cariben tot aan spoken word en gespeeld met banjo, ukelele, fiddle, jug, akoestische gitaar, bones, bodhran, 4-snarige banjo en geweldige stemmen weten de Carolina Chocolate Drops immer te overtuigen. Hoewel gitarist Dom Flemings wel het genie achter de band genoemd werd (hij is ondertussen solo aan de gang) was het Rhiannon Giddens die niet alleen met haar geweldige banjo en fiddle spel maar juist ook met haar overweldigende stem alle aandacht trok.

Niet verbazingwekkend dus dat zij, na Flemings ook op eigen kracht, haar vleugels uitslaat. Onder de hoede van producer T Bone Burnett nam zij al een voorname rol in bij het vorig jaar verschenen, in Nederland volledig over het hoofd geziene, New Basement Tapes, het project met ondermeer Elvis Costello en Marcus Mumford. Ook was zij prominent aanwezig tijdens het door Burnett en de gebroeders Coen geïnitieerde Inside Llewyn Davis concert, waarbij de geweldige songs van de film live werden gebracht. Met Tomorrow Is My Turn komt Giddens nu met een volledig eigen album. Geheel in de lijn van haar muzikale achtergrond, waarvan we in Carolina Chocolate Drops al flink wat te horen kregen, is Tomorrow Is My Turn een ronduit verpletterend solodebuut geworden. Een album waarop niet alleen het songmateriaal van uitzonderlijke klasse is maar Giddens stem majestueus alle songs volledig naar zich toetrekt. Haar stem heeft de juiste kracht en emotie die ze weet te verpakken in ronduit briljant gezongen zanglijnen.

Het is meesterproducer T Bone Burnett die de perfecte sfeer weet neer te zetten. Zoals altijd mede verantwoordelijk voor de songkeuze en de muzikanten is hij exact degene die de geweldige stem van Giddens de basis geeft om te gloriëren. De titeltrack, (mede) geschreven en uitgevoerd door Charles Aznavour voor een Franse film over de gevangenen van de Tweede Wereldoorlog, maar wereldberoemd geworden in een uitvoering van Nina Simone, is daar een prachtig voorbeeld van. Absoluut briljant gezongen met exact de juiste emotie. Haar adaptatie van de fameuze Odetta folksong Waterboy en de door Roland Hayes bewerkte en op een fijne banjopartij gedreven, traditional Round Around The Fountain zijn al net zo verpletterend.

Het in New Orleans stijl verpakte en op een heerlijke groove gebouwde Black Is The Color, het soulfulle She’s Got You, de fraaie bewerking van Dolly Partons Don’t Let It Trouble Your Mind, de lekker rauw en bluesy gospel Up Above My Head en de prachtige eigen compositie Angel City, die het album afsluit, zijn al net zo super overtuigend. Echt elke song, hoewel merendeels geschreven door anderen, weet ze volledig naar zich toe te trekken en eigen te maken.

Tomorrow Is My Turn is een fascinerende verzameling songs die volledig aansluiten op het grootse talent van Rhiannon Giddens.



  1. Last Kind Words
  2. Don't Let It Trouble Your Mind
  3. Waterboy
  4. She's Got You
  5. Up Above My Head
  6. Tomorrow Is My Turn
  7. Black Is The Color
  8. Round About The Mountain
  9. Shake Sugaree
  10. O Love Is Teasin'
  11. Angel City