×

Recensie

Roots

06 april 2017

Rhiannon Giddens

Freedom Highway

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Nonesuch Records

Freedom Highway Rhiannon Giddens Roots 4.5 Rhiannon Giddens – Freedom Highway Written in Music https://writteninmusic.com

Deze  op banjo en andere snaarinstrumenten tokkelende dame maakte in het verleden furore met Carolina Chocolate Drops dat uit de samen met gitarist Dom Flemons en multi-instrumentalist Sule Greg Wilson opgerichte stringband Sankofa Strings opwelde en waarin ook die andere banjo- en fiddleman Justin Robinson figureerde. De gezamenlijke voorliefde voor de Afro- Amerikaanse muzikale erfenis klinkt sterk door in een eclectisch, akoestische mengsel van bluegrass, jugband en countryblues. Na vijf jaar en een handvol langspelers scheiden hun wegen zangeres Giddens  kiest evenals Flemons uiteindelijk voor het solopad. In 2015 is er een eerste werkstuk, Tomorrow Is My Turn opgebouwd met lichtjes fantastische interpretaties van werk van Aznavour en Dolly Parton en uiteraard traditionals uit de folkblues periode. Die vinden we ook terug op het epeetje Factory Girl en de nieuwe langspeler.

Naast gepersonaliseerde uitvoeringen van werk van Mississippi John Hurt en  Richard Farina is er de titelsong Freedom Highway. De van Roebock ‘Pops’ Staples geleende opzwepende gospelsoul uit de jaren zestig krijgt hier in samenwerking met Bhi Bhiman, een  Amerikaan met roots in Sri Lanka, een uiterst geïnspireerde behandeling. Bhiman is overigens co-auteur van The Love We Almost Had, fraai dansvoer uit New Orleans.

De overige tracks componeerde Giddens al dan niet met enige hulpvan co-producer en multi-instrumentalist en banjovirtuoos Dirk Powell( Balfa Toujours) zoals We Could Fly en Hey Bébé waarin de lichtjes fantastische zangeres ook als songleverancier imponeert. De opnamesessies vonden plaats in Poweels studio  In Louisiana, een uiterst geschikte locatie voor Giddens songwerk getekend door de littekens van de slavernij en het ontluikende zelfbewustzijn van de zwarte bevolking in de moeizame strijd om ontvoogding. Vanaf de hitsige opener At The Purchaser’s Option met het confronterende refrein “You can take my body, you can take my bones, you can take my blood but not my soul”, voert de  zangeres je mee naar de leefwereld van de zwarte bevolking in de Zuidelijke Staten. Giddens injecteert een behoorlijke dosis soul in haar Appalachen folkroots wat de toegankelijkheid aanzienlijk bevordert.

Na het lieflijke Birmingham Sunday wordt de sfeer wat grimmiger in Better Get It Right For The First Time, in de finale flankeert een rapper de soulvolle zang. Stoere statements die Giddens niet echt nodig heeft om te overtuigen. In het banjo epos Come Love Come, een dreigend Julie of Baby Boy, een kwetsbaar duet met oude vriendin Layla McCalla borrelt een innerlijke oerkracht op van een zelfbewuste dame die met  haar eigen, tijdloze werk moeiteloos aansluiting vindt bij het betere rootswerk.

Tracklisting Freedom Highway:

1. At the Purchaser’s Option

2. The Angels Laid Him Away

3. Julie

4. Birmingham Sunday

5. Better Get It Right the First Time

6. We Could Fly

7. Hey Bebe

8. Come Love Come

9. The Love We Almost Had

10. Baby Boy

11. Following the North Star

12. Freedom Highway