×

Recensie

Roots

17 februari 2018

Mary Battiata & Little Pink

The Heart, Regardless

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht in eigen beheer

The Heart, Regardless Mary Battiata Roots 4 Mary Battiata & Little Pink – The Heart, Regardless Written in Music https://writteninmusic.com

Bij de eerste beluistering is het meteen duidelijk dat we hier niet met een of andere debutante te maken hebben. Bij de naam Battiata rinkelt zelfs vaagweg geen belletje bij ondergetekende en dat is in dit geval onvergeeflijk. De in Maryland en de ruime omgeving van DC actieve dame met naar verluidt Italiaanse roots, is niet ‘the lady’ uit de bekende song van Tim Hardin.

Hoewel, een plaatselijke honky tonk man als Arty Hill voelde zich niet te beroerd om zich bij de uitstekend begeleiders van Little Pink, een naam die refereert naar het debuut van The Band, te voegen. De frontman van The Long Gone Daddies, tokkelt op de gitaar in Tall Timbers, een akoestische ballade en zorgt opnieuw voor de fingerpicking in Seven Stars en de harmoniezang. Een onontbeerlijk element dat hier weergaloos wordt ingevuld door een alomtegenwoordige Dudley Connell van The Seldome Scene.

Enkel het beste is genoeg, Mary Battiata heeft dan ook een prachtige, expressieve stem die naar de prairie lonkt en met charmant overslaand timbre haar verhalen vertelt. Dat zijn met uitzondering van het van Hill geleende Drive That Fast de doodeerlijke ontboezemingen van een eenzame cowgirl die in Baltimore in de Invisible Sound Studio van Dave Nachodsky aan de tape werden toevertrouwd. De muziek is onmiskenbaar verankerd in een traditioneel countryidioom maar de begeleidingsband Little Pink, uitsluitend samengesteld met klassenbakken, zorgt voor een gevarieerde orkestratie. In de ritmesectie figureren Ed Hough en Larry Ferguson naast bassist Alex Weber, een trio dat  de gitaarpartijen van Tim Pruitt en pedal steel van Dave Hadley meesterlijk ondersteund, helemaal in functie van het songwerk.

Sun That I Could Count On, met een fijne banjobijdrage van maestro Mike Munford, is een ontwapende opener zo’n tintelende bluegrass waar je zelfs op een druilige regendag de warmte van de afwezige zonnestralen voelt. Na een ietwat galopperende Disappearing Ink gaat het in gestrekte draf met Six Miles Out richting saloon uit, of is het toch de cantina? Lekkere twang vermengt zich met een fladderende Tex Mex accordeon. Een treurige fiddle stuurt Things You Say and Don’t Say, de kroniek van een aangekondigde relatiebreuk in een onweerstaanbare tearjerker. Nog dieper snijdt Tall Timbers, een schrijnend verhaal over onthechting en knagende eenzaamheid “Now every morning is much like another with less to say”.

Als het traditionele countrypad even wordt verlaten is er folkgetint balladewerk Seven Stars, March This en Remember This is een trio dat naadloos aansluit  bij de verrichtingen van gereputeerde songstresses zoals Rosanna Cash of onvolprezen Britse folkladies.“Sing me a landscape”,smeekt de zangeres in de gelijknamige afsluiter. Daar slaagt Mary wonderwel in met  dit meesterlijke, in de rijk geschakeerde countrytraditie gewortelde werkstukje.



  1. Sun That I Could Count On
  2. Disappearing Ink
  3. Six Miles Out
  4. Things You Say and Don’t Say
  5. Tall Timbers
  6. Big Big World
  7. Can’t Take My Mind Off You
  8. 20 Words
  9. Drive That Fast
  10. Seven Stars
  11. March 16
  12. Remember This
  13. Knockout Boy
  14. Sing Me A Landscape