Legendary Shack Shakers
The Southern Surreal
Legendary Shack Shakers, ongetwijfeld een van de wildste bands ooit die ik mocht beleven. Aangevoerd door Colonel J.D. Wilkes, een ongetemd podiumbeest dat zijn duivels ontbind op een hypnotisch mengsel van rockende billy en surf en punkblues , aangelengd met een fikse scheut redneck country uit hun thuishaven Nashville debiteerden ze al een handvol explosieve werkstukken. Van langspelers als I Believe, Swampblood en Agri- Industrial gaat evenals bij de hypnotische podiumverrichtingen een dreigende duivelse kracht uit. Het is de eeuwige tweestrijd tussen goed en kwaad die een haast ondraaglijk spanningsveld creëert, een fenomeen waar menig muzikant uit het diepe zuiden mee geconfronteerd wordt. Bij Legendary Shack Shakers vertaalt zich dat in een ongehoorde intensiteit.
Ruim twintig jaar schuimt de Colonel de podia af waar hij samen met zijn trouwe bassist Mark Robertson en een reeks wisselende gitaristen nagenoeg onblusbare brandhaarden genereert. De originele gitarist Joe Buck, die samen met Wilkes in de roadshow van Hank Wiliams III figureerde, kiest in 2003 definitief voor zijn vroegere broodheer. David Lee wordt op zijn beurt vervangen door Duane Denison van The Jesus Lizard. Denison duikt nog even op als gastmuzikant maar tegenwoordig is Rod Hamdallah de ‘guitarslinger’. Cow Tools, een korte, potige intro geeft het startschot voor een ongenadig jachtige op drassige swampfundamenten gebouwde ongemeen wervelende set van Southern Surreal.
De Colonel exploreert met promillages booze overgoten verhalen over het duistere leven aan de zelfkant van de maatschappij in het Diepe Zuiden. Energieke, ruige harpsuckerblues wordt afgewisseld met door de hitsige sax van Ralph Carney opgepepte ska. Het creepy parlando van het macabere The Dog Was Dead is van superfan Billy Bob Thorton afkomstig. De beangstigde trip door swampland gaat onverstoorbaar verder, na een constant overkokend Christ Allright horen we in Demon Rum de alcohol letterlijk stromen naast een charmant rammelende barrelhouse piano. Het tempo wordt nog even opgevoerd en vervolgens afgebouwd in een bizarre laidback uitvoering van de uit de Staxstal gelichte bluesklassieker Born Under a Bad Sign.
Een Europese tournee met tussenstops in Gent (19 /11 Charlatan) op 20/11 in Arnhem (Willemeen), Eindhoven (Speed Fest 21/11) en Amsterdam ( 22/11Paradiso) ondersteunt de release van dit extreme, straffe spul.