×

Recensie

Roots

11 mei 2016

Kacy & Clayton

Strange Country

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: New West Records

Strange Country Kacy & Clayton Roots 4 Kacy & Clayton – Strange Country Written in Music https://writteninmusic.com

Clayton Linthicum en zijn nichtje Kacy Anderson groeien op in The Wood Mountain Hills, een ruraal gebied in het zuiden van het Canadese Saskatchewan. Als kinderen spelen ze vaak samen en luisteren naar dezelfde muziekjes, dat schept een onmiskenbare band die enkele jaren geleden in een muzikaal verbond bezegeld wordt.

Op tienjarige leeftijd wordt Clayton door zijn ouders, die op reis vertrekken een weekje aan oom Carl toevertrouwd, die brengt de leergierige tiener de basisbeginselen van de gitaar bij en Clayton schaaft zijn techniek gaandeweg bij. In de plaatselijke Wood Mountain bar zet hij samen met Kacy zijn eerste stappen op het podium. Tijdens een concert in 2011 met een in country covers gespecialiseerd groepje in ontmoet hij Ryan Boldt . De frontman van The Deep Dark Woods inviteert het duo. Clayton maakt sindsdien deel uit van de vaste kern The Deep Dark Woods en Boldt verzorgt de productie van The Day Is Past & Gone op dat debuut vinden we vooral traditionele folk naast enkele eigen songs.

Dat eigen werk vormt de hoofdmoot op Strange Country, in een sobere productie van Shuyler Jansen handhaaft zich moeiteloos tussen het afsluitende trio, een fraaie bloemlezing klassiek werk uit het grote folkboek. Neem de titelsong. “The water is like terpentine, the meat I cannot chew, the taxman only want my gold and rob it from my boot, the lawmen threw me in here and tossed away the key”, zingt Kacy. De heldere, angelieke frasering van Kacy wordt wel eens vergeleken met de zangprestaties van Sandy Denny.  De songs die ze samen met de begenadigde fingerpicker Clayton Linthicum componeert ademen de tijdsgeest uit van eind jaren zestig en vroege jaren zeventig, de periode dat de Britse folkrock en ook talloze troubadours aan de andere kant van de Oceaan zich manifesteerden.

Tot die laatste categorie behoort Springtime Of The Year, soft spoken folkpop op fonkelend snarenspel. The Rio Grande is een knap duet dat zich in de Lone Star State situeert in het gresgebied met Mexico. Nog verrassender klinkt het op een melodieus tweespan van vibrafoon en steelgitaar meanderende If You Ask How, I’m Keeping. Ook na Brunswick Stew blijft het vergeefs wachten op een inzinking, die komt er niet, integendeel de jonge Canadezen, respectievelijk 19 en 22 gaan onverstoorbaar verder met het op triangel en melodeon walsende  Down at The Dancehall.

Het getalenteerde  piepjonge duo komt overigens op 1 juni naar zo’n hall die de grandeur van een glorieus verleden uitstraalt, De Roma. Het eerste concert als voorprogramma van de onvolprezen Daniel Romano in een Lage Landen tour die tot 6 juni loopt.



  1. Strange Country
  2. Springtime of the Year
  3. The Rio Grande
  4. If You Ask How I'm Keeping
  5. Brunswick Stew
  6. Down At The Dancehall
  7. Seven Yellow Gypsies
  8. Over The River Charlie
  9. The Plains Of Mexico
  10. Dyin' Bed Maker