×

Recensie

Roots

21 november 2017

JD McPherson – Undivided Heart &

Undivided Hearth & Soul

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: New West Records

Undivided Hearth & Soul JD McPherson Roots 4 JD McPherson – Undivided Heart & Soul Written in Music https://writteninmusic.com

Zo’n vijf jaar geleden imponeerde JD een jonge snaak uit Oklahoma op de in samenwerking van de retrospecialist uit Chicago Jimmy Sutton tot stand gekomen Signs & Signifiers. Producer Sutton wordt voor zowat de helft als coauteur vermeld op het voortreffelijke debuut en vormt als bassist de hoeksteen van McPhersons vaste tourband. Sterk schatplichtig aan rock en rockabilly uit de jaren vijftig, aangelengd met meer eclectische invloeden overstijgt het repertoire echter moeiteloos het genre  door de persoonlijke insteek en ongemeen  gloedvolle benadering.

De opvolger raast onder het motto ‘Let the Good Times Roll’ min of meer verder op dat dynamische elan, naast Dan Auerbach is ook Sutton en producer Mark Neil betrokken in enkele. Er zijn nog voldoende ‘good times’ te beleven maar als geheel valt die tweede langspeler enigszins tegen. De opname van het cruciale derde werkstuk verloopt niet bepaald van een leien dakje, McPherson breekt de sessies af, vliegt naar Los Angeles op uitnodiging van Josh Homme ( Queens of the Stone Age). Na die informele jamsessies keert JD terug naar Nashville waar hij samen met zijn band in de fameuze Studio B van RCA de stekkers inplugt. Een uiterst inspirerende omgeving en dat is vanaf het eerste nummer duidelijk.

Desperate Love swingt op een stevige drumbeat en ritmisch snarenwerk en rafelig pianootje. Die hamerende  Jerry Lee vintagepiano komt terug in Crying’s Just A Thing You Do en de diepe twang wordt door strakke sax uithalen geflankeerd. De ritmiek herinnert aan Cochrans Summertime Blues de vunzige, naar verluidt eigenhandig geassembleerde gitaar, speelt even voor stoorzender en creëert een ongemeen rauwe, spannende garagerocksound die wordt doorgetrokken in het op flamboyante baspatronen huppelende Lucky Penny. Een  sterk trio dat met enige hulp aan de schrijftafel van Parker Milsap en Butch Walker tot stand kwam, bij Under The Spell Of City Limits stak Aaron Lee Tasjan een handje toe. Het middenstuk met de knappe titeltrack en het op Suttons baspatronen en gitaarriffs huppelende Bloodhound Rock dat nadrukkelijk naar gore Chicago blues lonkt neemt JD alleen voor zijn rekening.

Als toetsenman Raynier Jacob Jacildo zich als ondersteunend componist manifesteert overtreft McPerson zichzelf in heerlijke slijpers. Het heerlijk gecroonde zich op warm gestookt orgeltje ontrollend Jubilee, de vibrafoon behoort tot het vintage meubilair van de studio en begeleidde ooit Roy Orbison. Hunting For Sugar dat is R&B uit lang vervlogen tijden, zoals we hem nog eens graag horen, klokken op achtergrond genereren een onbeschaamd weemoedig nostalgisch sfeertje, bijzonder mooi deze oases van rust die de spanning in het uptempo werk nog accentueren. (H)eerlijk diep in de roots gravende stuff op een gevarieerd schijfje.



  1. Desperate Love
  2. Crying's Just A Thing You Do
  3. Lucky Penny
  4. Hunting For Sugar
  5. On The Lips
  6. Undivided Heart & Soul
  7. Bloodhound Rock
  8. Style (Is A Losing Game)
  9. Jubilee
  10. Under The Spell Of City Lights
  11. Let's Get Out Of Here While We're Young