×

Recensie

Roots

10 november 2015

Jason James

Jason James

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: New West Records

Jason James Jason James Roots 4.5 Jason James – Jason James Written in Music https://writteninmusic.com

Je zou het bijna vergeten met dat vrijblijvende mainstreamspul dat de hedendaagse countryscène overspoelt, maar ze bestaan nog. Jonge songwriters die zweren bij traditionele country uit lang vervlogen tijden. Jason James is zo’n uitzondering, de jongeman uit Texas City, een stad  in de baai van Galveston, beleefde zijn eerste muzikale avonturen evenwel in de hardrock en punkrockscène. Tijdens een bezoekje aan zijn vader wordt hij opnieuw met pioneer Hank Williams geconfronteerd, het hartverscheurende Alone and Forsaken laat een diepe indruk na. James schuift de punkrock voorgoed aan de kant en begint old school country te exploreren. Het blijft niet bij een verkenningstocht er komen ook eigen songs die hij samen met een begeleidingsband in het Texaanse clubcircuit opvoert.

Thuis slingeren ontelbare demos rond, enkele van die tapes worden door zijn moeder stiekem verzonden en belanden bij New West. Jason profileert zich niet alleen als een uitmuntende songwriter met een repertoire dat naadloos aansluit bij de countrytraditie. In verfijnde vocale interpretaties, van hikkende countrybilly tot sublieme crooners momenten, klinken echo’s door van het betere countrywerk uit de jaren zestig.

Studiosessies in Houston en Austin onder hoede van gitarist John Evans (Corb Lund, Hayes Carll) leveren een fijn werkstuk. Luister maar eens naar het samen met Evans gecomponeerde Fancy Limousine aangedreven door fiddler en donkere gitaartwang, in de slipstream van Dwight Yoakam. De prachtige pianoballade World Of Make Believe ademt de onnavolgbare sfeer uit van George Jones tijdens zijn glorieperiode. Back in My Arms en vooral True Blues komen onwaarschijnlijk dicht in de buurt van Hank Williams sr.

Die Texas sessies worden eveneens uitermate geappreciëerd door John Allen. De baas van New West regelt een bijkomende studiosessie in Nashville. Onder leiding van producer guitarist Keith Gattis creëren doorgewinterende veteranen als  Dave Roe (Cash, Yoakam)  fiddler Stuart Duncan (George Jones,Dolly Parton) aangevuld met pedalsteelman Steve Hinson een authentiek muzikaal decor. Ideaal voor de rockende hillbilly van Hot Mouth Mama. I’ve Been Drinkin’ More en Here Comes Heartaches trappelen andermaal in de voetsporen van ‘The King of the broken hearts’. Overigens voelde Jim Lauderdale, de auteur van deze ode aan George Jones, zich niet te beroerd om mee te werken aan dit grandioze debuut. Samen met Odie Blackmon zit hij mee aan de schrijftafel en flankeert Jason James vocaal in een prachtige afsluitende honkytonkslijper. Op zich al een indicatie over de intrinsieke klasse van James. Luisteren is de boodschap, dit schijfje gevuld met vintage countrystuff zal ongetwijfeld ook minder rabiate countryadepten verleiden.      



  1. Here Comes The Heartache
  2. I've Been Drinkin' More
  3. Hot Mouth Mama
  4. Fancy Limousine
  5. World Of Make Believe
  6. Back In My Arms
  7. Buppa-Bup-Bow-Bow
  8. True Blues
  9. I Wonder If You'll Ever Come Around
  10. I'll Set You Free
  11. Pullin' Out The Suit
  12. Welcome To The Blues
  13. Walk Through My Heart