Harry van Lier – Bones
Bone Boy
Hij is de vijftig al even gepasseerd als hij enkele jaren geleden debuteert met DiGaHole. De uit Groningen afkomstige bassist Harry van Lier is nochtans al enige tijd actief inde Nederlandse muziekscène met zijn broer Hans en in diverse blues- en jazzformaties. In de jaren tachtig figureerde hij bij AA &The Doctors, de band van de flamboyante saxman Appie Alberts. Het is overigens Rudy Lentze, een van de gitaristen uit dat muzikale collectief, die samen met Winfred Buma het geïnspireerd snarenwerk aanbrengt op Bones Boy, een tweede lading met persoonlijke songwerk.
Een echte zanger kun je Harry van Lier bezwaarlijk noemen maar zijn rauw en doorleefd parlando verlenen zijn verhalen de nodige zeggingskracht. De combinatie van de eerder vernoemde gitaristen met het pianospel van Han Hesselinck creëren een jazzy stramien. Harry’s wat wankele zang krijgt in enkele nummers (Female Art en het romantische Without You) ondersteuning van Marloes Nieuwenhuis. In het dromerige Loved horen we enkel de zwoele stem van de zangeres en melodieuze snarenlyriek van Winfred Buma. Een lekker lui Uncle Charley ademt, op de tonen van een fluisterende dwarsfluit (Ronals Snijders), een zomerse sfeer uit van lang vervlogen tijden. We onthouden vooral de titelsong en een soulvol Hold On.
Nog opmerkelijker is het afsluitende trio, Live Forever is enkel opgebouwd met de stem en gitaar van Harry en de resonator van Lentze. Son of Everyone is een experiment met bass en synthesizer. Die verstilde synthesizer klanken duiken terug op in de afsluiter Prayer, een rechtstreekse smeekbede aan de Heer.