Elvis Presley – Elvis At Stax
Door op 29 juli 2013

Artiest: Elvis Presley
Album_title: Elvis At Stax
Genre: Roots
Release_date: 08/01/2013
Label: RCA Records
Rating: Vierenhalve ster (4.5)
Soundsid: 7241823
Elvis At Stax Elvis Presley
4.5
4.5

In de maand augustus gebeurt er sinds 1977 elk jaar wel iets rond Elvis Presley. Op 16 augustus 1977 overleed de (niet zelfbenoemde) King of Rock & Roll onder nog altijd niet volledig opgehelderde omstandigheden.

In combinatie met de geboortedag van Elvis (8 januari) heeft Elvis Presley Enterprises, dat de nalatenschap van Elvis beheert, twee keer per jaar een aanleiding om Elvis in de schijnwerpers te zetten. Dat gebeurt soms op een manier die de fanatieke volgers alleen maar op kosten jaagt: weer een uitgave van ‘unieke singles’ met een herpersing van Hound Dog of Suspicious Minds, de ene keer alle nummer 1-hits in originele hoesjes, dan alle singles op rood vinyl. Maar vaak verschijnt er ook materiaal dat werkelijk iets toevoegt aan wat er al was.

Dat is zonder meer het geval met de nieuwste Elvis-uitgave, de 3 CD-box Elvis At Stax.

Medio 1973, op dit moment dus exact veertig jaar geleden, krijgt Elvis een dringende oproep van zijn platenmaatschappij dat er 24 nieuwe tracks moeten komen: twintig voor twee albums en vier voor twee singles. Platenmaatschappij RCA heeft overigens alle reden om zo hoog van de toren te blazen, want Elvis en zijn manager hebben net de volledige ‘back catalogue’ van Elvis voor 5 miljoen dollar (naar nu omgerekend 30 miljoen) aan RCA verkocht. Bij de verkoop inbegrepen zitten de 24 nieuwe songs, die nog wel even opgenomen moeten worden.

De keuze valt op de Stax-studios in Memphis. Legendarisch vanwege de vele grote soulhits die er zijn opgenomen. Twee jaar eerder heeft Isaac Hayes, zelf auteur van vele Stax-classics voor onder meer Sam & Dave, de grootste Stax-hit ooit gescoord met Theme From Shaft. Elvis geeft gehoor aan de suggestie van een goede vriend om Stax eens te proberen. Niet eens zozeer vanwege de legendarische status van de studio. Maar Elvis, die net is gescheiden, heeft die zomer zijn dochtertje over. En Stax is dicht bij huis. Elvis kan na de sessies dus gewoon terug naar Graceland.

Hoewel Stax de studio sinds de start van de glorietijd medio jaren zestig eigenlijk niet meer aan derden verhuurt, maken ze voor Elvis graag een uitzondering, ook al brengt hij zijn eigen technici, muzikanten en zelfs apparatuur mee. Slechts bassist Donald ´Duck´ Dunn van de voormalige Stax-huisband Booker T & the MG’s figureert op enkele van de opnamen.

De geschiedenis van ‘Elvis At Stax’ behelst eigenlijk maar elf dagen: vier in juli en zeven in december. Van 21 tot 24 juli worden negen songs opgenomen, plus een onafgemaakte poging voor een tiende nummer. Er zijn problemen met de apparatuur en als dan ook nog de microfoon van Elvis zoekraakt, vindt Elvis het welletjes. Pas in december keert hij terug bij Stax, nu beter voorbereid. Wel met, in tegenstelling tot de eerste keer, eigen apparatuur. Behalve de nabijheid van zijn huis is er nu geen enkele reden meer te bekenden waarom Elvis bij Stax zou opnemen.

Toch klinken de opnamen anders dan wat Elvis in de voorbije drie jaar in Nashville heeft opgenomen. Songs als If You Talk In Your Sleep en If You Don’t Come Back klinken ontegenzeggelijk funky. Rockers als Promised Land (van Chuck Berry) en Talk About The Good Times (geschreven door Jerry Reed, die vijf jaar eerder ook Guitar Man schreef) bewijzen dat Elvis er echt zin in heeft. I’ve Got A Thing About You Baby, geschreven door Tony Joe White, laat goed horen hoe uitstekend de bandleden op elkaar zijn ingespeeld: het samenspel tussen bassdrum, gitaar en piano dat het hele nummer doorgaat, is ongeëvenaard.

In 1969 was RCA zo slim om de comeback van Elvis in zijn woonplaats breed uit te meten: From Elvis In Memphis geldt als een van de vijf beste Elvis-albums. Met een strenge selectie was ook van Elvis At Stax een album met een vergelijkbare klasse te maken geweest. In plaats daarvan besluit de platenmaatschappij alle 28 masters uit te brengen. Ze worden tussen oktober 1973 en januari 1975 verspreid over drie lichtgewicht-LP’s. Aan geen van die drie LP’s is te merken dat ze bij Stax of zelfs maar in Memphis zijn opgenomen. Harry van Nieuwenhoven, in die dagen recensent bij Muziekkrant OOR, kan in zijn onwetendheid dan ook schrijven dat het album Promised Land met het bekende ‘Nashvillese’ sausje is overgoten. Geen van de drie LP’s doet het goed. Om de overkill te completeren, brengt RCA begin 1974 ook nog een live-album uit (opgenomen in Memphis) en een LP met gepraat van Elvis tijdens concerten.

Pas nu, in augustus 2013 wordt dit belangrijke moment uit de loopbaan van Presley echt recht gedaan, onder de enig juiste titel: Elvis At Stax. Naast de 28 masters bevat de 3 CD-box 25 ‘outtakes’, waarin het spelplezier goed is te horen, maar ook de ontwikkeling van songs. My Boy bijvoorbeeld, geschreven door Richard Harris en pijnlijk toepasselijk voor Elvis sinds hij voor zijn dochtertje een omgangsregeling moet treffen met zijn ex-vrouw, wordt door Elvis in één take binnenstebuiten gekeerd. Elvis vindt dat hij er alles uit heeft gehaald. Doorgaans is Elvis de baas, en de feitelijke producer van zijn platen. Maar bij My Boy weet Felton Jarvis, als ‘executive producer’ verantwoordelijk voor de logistiek en de auteursrechten, Elvis ervan te overtuigen dat het nog een keer moet. In take 1 hoor je zijn stem ‘breken’, take 3 wordt de master.

Elvis At Stax, ook uitgebracht op vinyl en als enkele CD, is niet alleen must voor de Elvis-fan, maar ook voor de oppervlakkige consument, of de tiener uit 1975, die denkt dat Presley in de jaren zeventig slechts een corpulente, kortademige parodie op zichzelf was.

Tracklisting Elvis At Stax:

CD 1: The R&B and Country Sessions – The Outtakes

  1. I Got A Feelin’ In My Body – take 1
  2. Find Out What’s Happening – takes 8-7
  3. Promised Land – take 4
  4. For Ol’ Times Sake – take 4
  5. I’ve Got A Thing About You, Babe – take 14
  6. It’s Midnight – take 7
  7. If You Talk In Your Sleep – take 5
  8. Loving Arms – take 2
  9. You Asked Me To – take 3A
  10. Good Time Charlie’s Got The Blues – take 8
  11. Talk About The Good Times – take 3
  12. There’s A Honky Tonk Angel – take 1
  13. She Wears My Ring – take 8
  14. Three Corn Patches – take 14
  15. I Got A Feelin’ In My Body – take 4
  16. If You Don’t Come Back – take 3
  17. Promised Land – take 5

CD 2:

Part 1 – The Pop Sessions – The Outtakes

  1. Mr. Songman – take 2
  2. Your Love’s Been A Long time Coming – take 4
  3. Spanish Eyes – take 2
  4. Take Good Care Of Her – takes 1,2,3
  5. It’s Diff’rent Now (unfinished recording)
  6. Thinking About You – take 4
  7. My Boy – take 1
  8. Girl Of Mine – take 9
  9. Love Song Of The Year – take 1
  10. If That Isn’t Love – take 1

Part 2 – The July 1973 Masters

  1. Raised On Rock
  2. For Ol’ Time Sake
  3. I’ve Got A Thing About You Baby
  4. Take Good Care Of Her
  5. If You Don’t Come Back
  6. Three Corn Patches
  7. Girl Of Mine
  8. Just A Little Bit
  9. Find Out What’s Happening
  10. Sweet Angeline

CD 3: The December 1973 Masters:

  1. Promised Land
  2. It’s Midnight
  3. If You Talk In Your Sleep
  4. Help Me
  5. My Boy
  6. Thinking About You
  7. Mr. Songman
  8. I Got A Feelin’ In My Body
  9. Loving Arms
  10. Good Time Charlie’s Got The Blues
  11. You Asked Me To
  12. There’s A Honky Tonk Angel (Who Will Take Me Back In)
  13. Talk About The Good Times
  14. She Wears My Ring
  15. Your Love’s Been A Long Time Coming
  16. Love Song Of The Year
  17. Spanish Eyes
  18. If That Isn’t Love