Doug Schmude
Ghosts Of The Main Drag
Niet bepaald honkvast, deze singersongwriter wordt geboren in Baton Rouge, Louisiana en groeit op in Oklahoma en Texas. Doug Shmude resideert nog in een handvol andere staten van de V.S. om uiteindelijk in Californië te belanden. In de late jaren negentig komt hij stilaan met zijn songwerk naar buiten op de concerten in en rond Boulder, Colorado. In Nashville wordt hij bij het duo Hot Foot Delta gesignaleerd en in 2003 levert hij zijn solodebuut af in co-productie met Bobbo Byrnes, een multi-instrumentalist uit Californië die samen met zijn vrouw Tracy bij The Fallen Stars en Riddle & The Stars actief is en onlangs nog met Motel Americana een fijne soloplaat afleverde.
Op zijn derde langspeler neemt Schmude naast de productie zowat alle akoestische en elektrische snaarinstrumenten voor zijn rekening terwijl Byrnes op bas en orgel figureert en samen met Brandon Allen een solide ritmebasis uitbouwt. Schmudes omzwervingen en gebeurtenissen onderweg vormen nog steeds de belangrijkste inspiratiebron van zijn repertoire.
De eerste helft van Ghost Of The Main Drag is met uptempo werk opgebouwd er is de onstuimige titeltrack maar in het met gedreven fiddlewerk van Kyle Nix (The Turnpike Troubadours) gelardeerde Small Town Eulogy en het meer bij bluegrass aanleunende One Thing Left To Say wordt het ritme er behoorlijke ingehouden. Why’s It Take a Funeral? is op rudimentaire riffs gebouwd en Rusty Dog Tags, een confronterend relaas over de impact van het oorlogsgeweld op jonge soldaten, de combinatie van het hese stemtimbre en rauw gitaarwerk zorgt voor een bij het thema passende beklemmende sfeer.
De countryrocker Bailing Wire komt aanvankelijk wat luchtiger over maar in het tweede gedeelte domineren snerpende slides. Met Hazleton Road komen we in het gebied waarin folk en country naadloos in elkaar overlopen. Het op fiddle en Final Fais Do Do keert Schmude terug naar de zompige cajun van zijn geboortegrond. Een fijne gevarieerde muzikale roadtrip van een begenadigd storyteller.