×

Recensie

Roots

20 mei 2018

Bekken & Gjems

Spell

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Blue Mood Records

Spell Bekken & Gjems Roots 4 Bekken & Gjems – Spell Written in Music https://writteninmusic.com

Ruim een decennia toert dit duo samen. Tor Einar Bekken is een pianist die in Trondheim en ver daarbuiten een begrip is in de Noorse blues en jazzscène.  Met zijn eclatante verrichtingen op het klavier treedt hij in de voetsporen van James Booker en Dr.John treedt. Richard Gjems  graaft die als archivaris graaft in préwar blues en is een harmonica virtuoos die zijn kennis van traditionele blues verbindt met hedendaagse diatonische technieken en in menige soundtrack opduikt. Het duo concerteerde eind vorig jaar in Oslo bij Herr Nilsen. Geflankeerd door gitarist Jan Christian Gjems, de broer van Richard, brengen ze knappe interpretaties van klassiekers uit de ragtime jazz, boogiewoogie en blues.

In de swingende opener Come On Down To The House toont Bekken zich naast een begenadigd barrelhousepianist een expressief zanger en dat is eveneens in I’d Rather Drink Muddy Water het geval. De inventieve harmonica- en  gitaarbijdragen van de broertjes Gjems tillen het geheel verder op. In Bobby Charles’ Jealous Kind ontpopt Noora Noor zich als een onvervalste soulsista met een doorleefde vertolking. Het door Bekken gecomponeerde St. Pete is een flitsende boogiewoogie demonstratie waarbij Gjems met zijn smoelschuivertje voor percusieve ondersteuning zorgt.

Nog indrukwekkender zijn de meesterlijke melodische bijdragen op de chromatische schuif in Midsijonilin. In een bijzonder knap uitgewerkt donkere blues Black Coffee transformeert hij de harmonicatonen meesterlijk in het timbre van zo’n gedempte trompetje en zorgt samen met de verfijnde gitaarlicks voor een langoureuze after hours sfeertje.

Het herkenbare pianothema van Scott Joplin The Entertainer opent een bijzonder aangenaam ragtime luik. In The Inch Worm is de harmonica er terug bij met een doorleefde, meesslepende bijdrage. Na Winin’ Boy Blues van Jelly Roll Morton zorgt het van Randy Newman geleende Louisiana 1927, dat met de inbreng van Gjems harmonica mistroostiger en intenser dan ooit klinkt, voor een ontroerende apotheose van een intimistisch concert van deze getalenteerde Noren.

Tracklising Spell:

  1. Come On Down To My House
  2. Black Coffee
  3. I Livet I Finnskogarna
  4. Midisijollin
  5. Jealous Kind
  6. St.-Pete
  7. I’d Rather Drink Muddy Wather
  8. Internasjonalen
  9. The Entertainer
  10. The Inch Worm
  11. Winin’ Boy Blues
  12. Louisiana 1927