Ane Brun – Live At Berwaldhallen
Door op 18 augustus 2018

Artiest: Ane Brun
Album_title: Live at Berwaldhallen
Genre: Pop/singer-songwriter
Release_date: 08/10/2018
Label: Balloon Ranger Recordings
Rating: Vierenhalve ster (4.5)
Soundsid: 3819105
Live at Berwaldhallen Ane Brun
4.5
4.5

In 2017 bracht Ane Brun een album met covers uit, Leave Me Breathless, waarop ze een waaier aan uiteenlopende nummers brengt, alle in het teken van liefde. Van opener I Want To Know What Love Is dat een zeer fraaie versie is van de klassieker van Foreigner, via evergreens als Always On My Mind en Unchained Melody, het zeer fraaie Into My Arms van Nick Cave ging het uiteindelijk naar Joni Mitchell’s Big Yellow Taxi en in al die uitvoeringen steeds die mooie stem van Ane centraal. Arrangementen die haar stem centraal laten staan en die nooit bombastisch overkomen, ze zijn er vooral om ons te laten genieten van hoe Ane de nummers brengt. In eenvoud de nummers gebracht en tegelijk zo mooi. Waar covers een moeilijke klus kunnen inhouden voor veel artiesten, weet Ane haar weg te vinden in de nummers van anderen en weet daar ook haar eigen kleuring aan te geven. Die insteek heeft Ane ook gekozen voor de covers die je terug vindt op haar jongste album, opgetekend bij een optreden in de Berwaldhallen in Stockholm. Covers en eigen nummers vormden samen het repertoire voor de avond; een lichte nadruk lag er op de nummers van When I’m Free, haar album uit 2015.

Het was niet zomaar een optreden van Ane; die avond trad ze op met The Swedish Radio Symphony Orchestra onder leiding van dirigent Hans Ek. In Nederland hadden we ook in 2017 bij Cross-Linx mogen ervaren hoe mooi Ane kon klinken met de begeleiding van klassiek geschoolde muzikanten waarbij het ronduit genieten was van de arrangementen van Zapp4 en van de geweldige kwaliteit die het kwartet live aan de dag legde. Het dienstdoende orkest van de avond van het optreden heeft misschien een meer klassieke aanpak dan de mannen van Zapp4; tegelijk heeft Hans Ek met zijn orkest even goed ingezet op het zetten van eigen accenten in de nummers van Ane en ze zo een eigen kleuring te geven. Met het fraaie The Opening van Rarities wordt de toon gezet en luister je vol verwondering naar hoe het nummer van kleine weergave op dat album, met het Fleshquartet nu in een grotere versie staat. Net iets energieker gebracht dan het origineel maar dat heeft ook alles te maken met Ane die hier net iets meer naar voren lijkt te treden. Mooi als vertrekpunt voor het album. Daarna volgt een van de mooiste nummers van When I’m Free, Shape Of A Heart dat hier eveneens een energieke uitvoering heeft gekregen.

Ane heeft voor het album een setlist gekozen die zorgvuldig verdeeld is over covers en over haar eigen nummers verdeeld over de verschillende albums. What’s Happening With You And Him komt van It All Starts With One en klinkt veel grootser dan het al fraai georkestreerde origineel. Van haar eigen hand. Daarna is het tijd voor bewerkingen van klassieke muziek en klassieke tekst. Monteverdi’s Lamento Della Ninfa krijgt een eigen leven met tekst van Ane en een sonnet van Shakespeare zette zij eerder al op muziek. Om even stil van te worden. Dat is iets dat met de muziek van dit album nog wel meer gebeurt. Of het nu gaat om het sterke eigen nummer Virvelvind, de erg mooie uitvoeringen van Alfonsina Y El Mar (bekend geworden door Mercedes Sosa) en van Björk’s Joga, Beyoncé’s Halo of haar eigen klassiekers To Let Myself Go en de geweldige afsluiter Undertow; Live At Berwaldhallen is een erg sterk live album geworden. Het album onderstreept de kracht van de eigen nummers van Ane, laat horen hoe sterk ze is in de keuze van covers en vervolgens in hoe ze ze laat klinken én hoe zeer ze al die muziek live weer met een eigen karakter neerzet. Het moeten prachtige avonden zijn geweest daar in Stockholm en ja, ze doen verlangen naar hopelijk weer snel een optreden van Ane in deze contreien. Mooi! Erg mooi!