The Plastic
Psychic Reader
Op de voorganger Turn The Tide klonken The Plastic Pals sterker dan ooit. Het kwartet uit Stockholm brengt ook op de opvolger een gevarieerde melange van naar de jaren tachtig en zeventig refererende gitaarrock. Zanger Hakan Hawk’ Soold levert als vanouds het songwerk aan. Het dubbelloops snarenwerk dat hij in samenwerking met Andes Sahlin deponeert nog steeds het kopend hart. In dat gitaarwerk klinken echo’s door uit het verleden, The Flamin’ Groovies en Dream Syndicate zijn nooit ver weg.
De flexibele ritmetandem met Bengt Alm en Olov Öqvist pendelt moeiteloos van rock naar luchtige ska en strakke funk. Oude vriend Chris Cacavas duikt op als gastmuzikant op met toetsenbijdragen al dan niet geflankeerd door de viool van Jonathan Segel. Dat is meteen hoorbaar in de titeltrack, op rauwe scheurende gitaarriffs strooit Hawk kil parlando uit en dat creëert een beklemmende sfeer.
De instrumentatie van het met orgelwerk van Francesco Bongfiglio (Lowlands) gelardeerde Love Away All Things You Hate herinnert aan de verrichtingen van Graham Parkers backingband the Rumour terwijl de zang met XTC flirt. De op funky leest geschoeide rap in Connecting evolueert naar zwoele zang op aangenaam uitwaaierend snarenwerk. Shame The Devil en vooral het nerveuze Cat On A Hot Tin Roof sluiten met rudimentaire backing eerder aan bij de punkrocktraditie maar wel met een beschaafd randje.
“Timing Is Everything” stelt Hawk en dat is ongetwijfeld een van de sterke punten van Plastic Pals, naast een geïnspireerde, gedisciplineerde benadering waarmee het Zweedse kwartet verder bouwt op de pop- en rocktraditie. Niet meteen wereldschokkend of innoverend maar oerdegelijk geconstrueerd vakwerk.