Sleaze Express walst vuig en gestaag door Gigant
Door op 25 november 2015

Band: The Deaf, Green Hornet, zZz
Gig_title: The Sleaze Express
Genre: Garagerock, sleazerock
Label: Excelsior
Loc_venue: Gigant
Loc_city: Apeldoorn
Loc_country: NL

Onder de vlag van Sleaze Express trekken momenteel drie garagerockbands (allen met orgel) van eigen bodem langs de Nederlandse poppodia. De veteranen van Green Hornet en zZz vormen opening- en slotact van The Deaf, de jongste passagier op de Sleaze Express.

Om acht uur trapt Green Hornet af. Deze ‘Godfathers van de Nederlandse garagerock’ brachten onlangs, zeven jaar na het laatste album, vijfde plaat Never Enough uit. Het Groningse trio (gitaar, drums, orgel) jaagt het publiek blijkbaar angst aan met zijn vuige maar toch tamelijk catchy garagerock, want het grootste deel van de misschien honderd man publiek plakt tegen de bar aan of staat in ieder geval veilig achteraan, daar waar de band vooral duistere schimmen kan onderscheiden. De enkeling die zich wel in de buurt van het podium waagt ziet woeste geconcentreerde blikken, zwiepende haren en aangespannen bloedvaten. Green Hornet heeft het ondanks het tamme publiek naar zijn zin. De mondhoeken wijzen constant naar boven en de opzwepende muziek ragt aanstekelijk over de kale dansvloer. Terecht dat Green Hornet (weer) actief is op het podium. Meer liefde vanuit de zaal was op zijn plaats geweest.

Na een podiumverbouwing die lang duurt is het tijd voor de band waarvoor de meeste mensen schijnen te zijn gekomen. Gitarist Spike van Zoest (de gitarist van Di-rect) richtte The Deaf in 2007 op met vrienden bassiste Janneke Nijhuijs (Miss Fuzz) en drummer Kit Carrera. Later voegde zich Maurizio Pinna (Midnight Mau) zich bij de band. Zijn orgel gaf de band het geluid waar de leden zo van houden. Na het succesvolle album Toot Whistle Plunk Boom! uit 2011 volgde een jaar geleden het titelloze tweede album. Daarop laat de band behalve een meer vintage sound (het geheel werd opgenomen op bandrecorder) een meer soft geluid horen. Live weet de band gelukkig waar het sterk in is: lawaai maken en het publiek opzwepen. Dus komen de luidste tracks van de laatste plaat voorbij (Go Loose Yourself, Lay Down Honey, I Got Love) en het beste van eerder (BBB-Bang!, Live Forever, 1973).

De band speelt alles ook nog eens ongelooflijk strak en Spike’s stem klinkt beter dan ooit. Hij maakt een opmerking in de trant van ‘wat een mooie dames hier’ maar die zijn volledig onzinnig en onnodig. De band heeft geen fratsen nodig, het spelen op zich is een feestje voor oor en oog. Mooi is wel dat hij wat norsige mannen met hun armen over elkaar en bier in hun handen beveelt met de rest mee te applaudisseren voor Nijhuijs en het hem nog lukt ook. ,,Ik zie daar een paar mannen met hun biertje staan, niet de moeite willen nemen te applaudisseren voor Miss Fuzz! Kom op mannen, geef de geweldige Miss Fuzz applaus!” Als de pit steeds wilder wordt doet de band na Dead Moon Rise en I’m Alive er nog een verrassingstoefje bovenop met een cover van stadsgenoot en één van de helden van Spike & Co; Q65. Een band in wereldvorm.

zZz is een band van geheel andere categorie. Met louter drums en orgels bezweren respectievelijk Björn Ottenheim en Daan Schinkel sinds 2000 iedereen die zich open wil stellen. Liedjes werden commercieel gebruikt (bekend voorbeeld is Ecstacy in film Phileine Zegt Sorry of Grip in een Fiat reclame) en na The Sound of zZz in 2005 en Running With The Beast in 2008 was het dit jaar ook tijd voor een nieuwe plaat; Juggernaut. De vloer vertoont inmiddels weer aardig wat gaten, maar dat schijnt zZz niets te interesseren. De stomende muziek is misschien nog het meest ‘sleaze’ van alle bands vanavond en walst door je ledematen, de hypnotiserende lichtshow idem.

Opvallend is dat de mensen die nu de ruimte voor het podium bevolken stukken ouder zijn dan het publiek dat net vooraan stond te smachten bij The Deaf. Ze zijn stuk voor stuk bedwelmd en dansen volledig in overgave. Ottenheim raadt tussendoor aan ‘nu’ een pilletje te slikken zodat het over vijf minuten inkickt, maar dat is echt nergens voor nodig.  Wie wil kan volledig in trance raken van liedjes als Sweet Sex en Juggernaut, die ondanks de lengte (of dankzij) van ruim twintig minuten totaal niet te lang aanvoelt. Als plots het orgel van Schinkel ermee kapt drumt Ottenheim onvermoeibaar door, maar de hypnose wordt er toch tamelijk radicaal door afgekapt. Het is een piepklein vuiltje op een smerig goed optreden. zZz is zzzalig.

Komende livedata:

  • Donderdag 26 november: Luxor Live, Arnhem
  • Vrijdag 27 november: Fluor, Amersfoort
  • Zaterdag 28 november, Asteriks, Leeuwarden
  • Woensdag 2 december, Vera, Groningen
  • Donderdag 3 december, Tolhuistuin, Amsterdam
  • Vrijdag 4 december, Paard van Troje, Den Haag