Emerson, Lake & Palmer weer optimaal op vinyl!
Door op 08 december 2016

Band: Emerson, Lake & Palmer
Album_title: Tarkus
Genre: Progrock
Label: BMG

Nadat in september reeds de eerste drie albums van het legendarische progrocktrio Emerson, Lake & Palmer opnieuw op vinyl verschenen krijgen we nu alweer een volgende klap van drie. In de originele hoezen en door een nieuwe mix beter klinkend dan ooit. De zes uitgebrachte delen maken onderdeel uit van een serie van in totaal negen albums.

Het lijkt of de mannen het zelf gewoonweg niet meer mogen meemaken want na het plotse overlijden van Keith Emerson in maart is vandaag ook bekend gemaakt dat Greg Lake is overleden. Van het legendarische E.L.P. is dus nu alleen nog Carl Palmer, de jongste van de drie, over.

Met recht mag E.L.P. het eerste trio genoemd worden dat progrock naar een heel groot publiek bracht. De impact die het trio, Keith Emerson (toetsen), Greg Lake (bas, gitaar, zang) en Carl Palmer (drums/percussie), op de muziekgeschiedenis heeft gehad is zeer groot en belangrijk gebleken. Met de eerste albums, Emerson, Lake and Palmer (1970, Tarkus (1971) en Pictures At An Exhibition (1972), wisten ze met een combinatie van rock, jazz, folk en klassiek een baanbrekende manier van progrock te introduceren. En deze op indrukwekkende manier naar een live situatie te vertalen. Tarkus bleek de eerste echte klassieker van het trio, het daarop volgende Pictures At An Exhibition, een live registratie van hun 37 minuten durende rock adaptatie van de Mussorgsky compositie opgenomen op 26 maart 1971 in de Newcastle City Hall bleek al net zo spraakmakend.

Met een nieuwe klap van drie zijn nu ook de daarop volgende albums Trilogy, Brain Salad Surgery en Welcome Back, My Friends, To The Show That Never Ends uitgebracht. Ook weer in de originele hoezen en op 140 grams vinyl geperst. Met deze drie albums wist het trio de wereld definitief te veroveren. Trilogy betekende, mede door de (akoestische hit In The Beginning) de definitieve doorbraak in Amerika. Ook het altijd op muziekgebied belangrijke Japan werd in de op Trilogy volgende tour, veroverd. Brain Salad Surgery, het daarop volgende album, werd uitgebracht op het zelf opgerichte platenlabel Manticore. Het betrof wederom een aangenaam ambitieus album waarop niet alleen hun allerlangste compositie ooit staat, het 29 minuten durende Karn Evil 9, maar ook het fameuze Toccata, het naar een rockversie geduwde vierde gedeelte van het Piano Concerto No. 1 van de Argentijnse componist Alberto Ginastera.

Dat de Amerikaanse doorbraak een feit was bleek met een optreden op het California Jazz Festival op 6 april 1974 waar het trio voor 125.000 man optrad. Het waren de optredens op deze tour die E.L.P als live bands zoveel legendarische waarde gaven. Het trio had op de tour voor 40 ton in gewicht aan apparatuur bij zich en de band maakte indruk doordat Emerson zijn piano een soort van flexibele standaard had staan en Palmer op een roterend podium zijn drums bespeelde. Emerson had daarnaast ook de ’gewoonte’ om zijn Hammond over het podium te slingeren om feedback te genereren om de toetsen met een van Lemmy (Motorhead) gekregen mes meer ‘ruimte te geven’. Het triple live album Welcome Back, My Friends, To The Show That Never Ends toonde naast deze fratsen natuurlijk ook het ongelooflijke vakmanschap van het trio.

Opvallend hoe goed alle albums van E.L.P het wereldwijd deden. Ze hadden er niet eens grote hits voor nodig om in hun thuisland met hun album altijd in de tip 5 te belanden. Zeer opvallend omdat het trio zeker geen voorspelbare, gemakkelijk in het oor liggende muziek maakte. Juist altijd het avontuur opzicht.