Eerste nieuwe Batmobile album in twintig jaar!
Door op 24 januari 2017

Band: Batmobile
Album_title: Brand New Blisters
Genre: Rock

Brand New Blisters is het eerste studioalbum van Batmobile (1983) in twintig jaar. Toch zijn de muzikale verschillen met voorganger Welcome To Planet Cheese niet revolutionair te noemen. ,,Wij zijn vooral een betere band geworden,’’ zegt zanger/gitarist Jeroen Haamers. ,,Een heel veel betere band zelfs. Waar in 1985 nog wel eens wat zand in de raderen stak, zijn we nu een geoliede machine.’’

Bredanaar Jeroen Haamers en zijn broer Eric (contrabas) ontmoetten in 1983 Rotterdammer Johnny Zuidhof. Met de drummer bleek het tweetal een voorliefde voor rock ‘n’ roll te delen. Batmobile is dan ook al snel een feit. ,,We hadden direct ons eerste televisieoptreden,’’ blikt Jeroen terug. ,,Bij de NCRV. Dat programma heette Perplex. Dat ging nog uit van de middelbare school waar ik toen nog op zat.’’ Drummer Zuidhof omschrijft Perplex als een kruising tussen het brave Stuif Es In van de AVRO en het latere Jonge Helden van de VPRO. ,,Onze eerste plaat kwam in ’85 uit op het Rockhouse-label,” weet de drummer nog. ,,Een klein onafhankelijk labeltje, maar wel met een uitstekend werkende postorderservice over de hele wereld. Onder het rock ‘n roll publiek was dat heel bekend. In die krijgen werden wij trouwens als heel modern gezien.”

Zanger Haamers, vóór alles een groot Elvis-liefhebber (‘Niet alleen zijn Sun-tijd, maar ook de Elvis van rond 1973/’74’) noemt Batmobile als band zeer schatplichtig aan The Cramps. ,,Wij zaten midden jaren tachtig wel in de eerste golf waarin retromuziek weer populair werd. ,,Omdat er etiketten geplakt moeten worden, zaten wij in de psychobillyhoek, maar wij bedienden een breder publiek.’’ Het was de tijd dat de Wham! en Madonna de hitparades domineerden, maar met name de VPRO-radio via De Wilde Wereld elke woensdag een etalage bood aan ‘garagerock’-bands die teruggrepen op de tijd tot midden jaren zestig dat energie en spelplezier belangrijker werden gevonden dan technische virtuositeit. ,,Wij vinden nog steeds dat muziek die je alleen kunt spelen als je conservatorium hebt gehad niet interessant is,’’ zegt Eric Haamers. ,,Ik ken geen liedje van Yngwie Malmsteen, laat staan een goed liedje.” Terugkomend op The Cramps vult zijn broer aan: ,,Naar Poison Ivy kon je de hele avond geboeid kijken en luisteren.” Johnny Zuidhof: ,,Een 14-jarig jochie moet je nummer ook kunnen spelen.”

De drummer grapt dat het drietal in de beginfase voordeel had van de gemengde Rotterdams-Brabantse ‘roots’. ,,Zalen in Zuid-Holland konden subsidie krijgen van de Zuid-Hollandse Pupunie, terwijl in Brabant kon worden aangeklopt bij de Stichting Brabantpop omdat ik uit Breda kwam.’’ Vanaf debuutplaat Batmobile in ’85 echter zijn die provinciegrenzen niet meer van belang en heeft het drietal een internationale ‘following’. Tournees brengen hen in West-Duitsland, Engeland, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland, maar net zo goed in Japan. Een optreden in New York in 2000 vormt het startsein voor een drie jaar durende pauze.

Als de groep weer begint, is de bedoeling om de krentjes uit de pap te vissen. Johnny: ,,Als iemand goed geld biedt voor een paar optredens in Los Angeles? Why not? We waren niet met ruzie uit elkaar gegaan. Er kwamen zoveel aanvragen dat we binnen de kortste keren weer volop bezig waren.’’ Dat was echter vooral in verre buitenlanden. In Nederland verscheen het drietal weer boven de radar toen barbiers Leen en Bertus van het Rotterdamse Schorem begin 2014 een hele televisieavond mochten vullen onder de vlag van De Wereld Draait Door. Dat was de tijd dat de eerste editie van hun eigen –toen nog als eenmalig bedoelde- muziek- en ‘ruige lifestyle’-festival Scumbash in de stijgers werd gezet. Batmobile zou daar een voorname rol spelen en kreeg daarom ook een belangrijke plek in de televisie-uitzending. Matthijs van Nieuwkerk was meteen om. ,,Waarom kennen wij dit niet?,’’ maakte hij zijn eigen gebrek aan kennis onbedoeld tot norm van de gniffelende kijker. Feit was dat ook de aanmerkelijk beter ingevoerde muziekredacteur van DWDD op dat moment niet wist dat Batmobile alweer enige tijd bestond. En hij was niet de enige. Sindsdien mocht Batmobile weer vaker opdraven op televisie, wat de bekendheid ook in Nederland een nieuwe ‘boost’ gaf.

De vierde editie van Scumbash, in plaats van in de Van Nellefabriek voor het eerst in de Onderzeebootloods in Rotterdam, is op 4 maart de plek waar het nieuwe Batmobile-album officieel ten doop wordt gehouden. Brand New Blisters sluit muzikaal naadloos aan op de dertien voorgaande albums. Dat de band vlak voor de pauze in de jaren negentig officieel de term ‘psychobilly ‘afzwoor’ en inruilde voor het eigen etiket ‘B-Music’, moet niet al te serieus worden genomen. Jeroen: ,,Dat was natuurlijk een beetje flauwekul. Wij spelen gewoon rockabilly. Maar dat doen we wel veel beter dan in 1985. Ik denk dat wij anno nu elke band die na ons moet het snot voor de ogen spelen. Dat blijven we doen.”