Warp: twintig jaar muziekgeschiedenis (deel 1)
Door op 06 november 2009

Het legendarische label Warp Records bestaat twintig jaar. En dat is reden voor een feestje natuurlijk. Een luxe jubileumbox, twee dubbel-cd’s (Chosen en Recreated) en jubileum-events in de VS, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Japan. De geschiedenis van Warp voert ons terug naar het Sheffield van eind jaren tachtig.

In 1989 staat Sheffield als muziekstad reeds stevig op de kaart. De industriestad in Yorkshire was eind jaren zeventig immers de bakermat van veel vernieuwende en invloedrijke muziek. Muziek die de urgentie van de punk in een ruime elektronische jas goot. Cabaret Voltaire en Human League gebruikten synthesizers in plaats van gitaren en Hula bracht geluidscollages en techno-funk. De gevatte electropop van Heaven 17 bereikte vanaf 1981 zelfs regelmatig de hitparade. Sheffield speelde nog zeker een rol van betekenis in de latere jaren tachtig, al was de impact na 1985 minder sterk.

LFOIn 1989 waait de wind van de acid house ook door Sheffield. In een van de lokale platenwinkels nemen Robert Mitchell, Steve Beckett en Robert Gordon het initiatief tot een nieuw platenlabel. Het voornaamste doel is natuurlijk om ook goede acid house uit te brengen. Het label van het drietal wordt Warped gedoopt maar al snel zal dit in Warp veranderen (weird and radical projects). De eerste plaat is van The Forgemasters, heet Track With No Name en wordt uitgebracht in een oplage van 500. Er zullen uiteindelijk meer dan 10000 exemplaren van verkocht worden.

Het mannen achter Warp laten zich sterk inspireren de acid van Phuture, de house van Adonis, de electro van Model 500 en de techno van Reese & Santonio en Rhythim is Rhythim. Warp geeft er een eigen draai aan en is zodoende een van de vaandeldragers van de zogenaamde bleep house, een mix van acid, rave en techno. Het label scoort al snel flinke clubhits met Sweet Exorcist en LFO.

Koerswijziging

In 1992 zet Warp een koerswijziging in die bepalend zal blijken voor het label. Men is wel klaar met de harde bassen en beats. Het lijkt veel interessanter om eens te kijken hoe je spannende maar ook rustige techno kunt maken. Elektronische muziek die niet mikt op de dansvloer en die minder tijdgebonden is. Zal dit wat kunnen opleveren?

Artificial IntelligenceHet antwoord is bevestigend. Warp komt met de concept-cd Artificial Intelligence met op de hoes een comfortabele fauteuil. Het label weet met zijn ‘armchair techno’ en ‘intelligent dance music’ een flink publiek aan zich te binden, niet in het minst door de aanwezigheid van talenten als The Dice Man (Richard D. James), Speedy J en Autechre. Warp streeft er naar elektronische muziek conceptueler en identificeerbaarder te maken dan tot dusver in de dance het geval is geweest. Het lable lanceert in rap tempo veelbelovend werk van relatief onbekende namen als Aphex Twin, Richie Hawtin, The Black Dog en het eerder genoemde Autechre. De grootste overeenkomsten tussen de raspaardjes in de Warp-stal zijn hun eigenzinigheid, hun vermogen te vernieuwen en grenzen te verleggen en het feit dat vrijwel allen toch buitenbeentjes zijn in de muziekwereld.

Betovering en confrontatie

Met name Autechre en Richard D. James/Aphex Twin openen deuren naar unieke muzikale ervaringen en nieuwe geluiden. Complexe ritmes, simultane akkoordenstructuren, fragmentatie, tweaking, betovering en confrontatie. Woorden schieten te kort. Het is beter te luisteren naar platen als Incunabula, Tri Repetae, Amber, Selected Ambient Works en Come to Daddy.

AmberWarp staat in de jaren negentig voor fraai vormgegeven muzikale kwaliteit. Het artwork is altijd prikkelend en komt vaak van The Designers Republic. Het palet wordt muzikaal verbreed dankzij de briljante gekte van Squarepusher, de fantasievolle techno van Sabres Of Paradise, de sixties-pop appeal van Broadcast, de staande bas van Red Snapper en de hypnotiserende klanken van Boards of Canada. Warp is eind jaren negentig een grote naam en kan zich, net als het Londense label Mute bijvoorbeeld, beroepen op een indrukwekkende, eigenzinnige catalogus die steeds breder uitwaaiert, zonder veel aan diepgang in te boeten. De honderdste Warp-release, onder de naam We Are Reasonable People (1998) is dan ook een echte mijlpaal. In 1999 wordt met het tweede lustrum een nieuwe mijlpaal bereikt. Dit wordt luister bijgezet door de fraaie trilogie Warp 10 (The Influences, Classics 89-92 en Remixes).

Lees verder met Warp: twintig jaar muziekgeschiedenis – De nieuwe eeuw (inclusief een preview van de Warp 20 jubileumbox)

Written in Music Nieuwsbrief