Various Artists – …First Came Memphis Minnie
Door op 14 januari 2013

Band: Various Artists
Album_title: ...First Came Memphis Minnie
Genre: Countryblues
Release_date: 10/15/2012
Label: Stony Plain
Rating: Drie sterren (3)
Soundsid: 2135825
...First Came Memphis Minnie Various Artists
3
3

Vraag je anno 2013 iemand naar de roots van de bluesmuziek, dan worden namen als Robert Johnson, Muddy Waters of Willie Dixon genoemd. Maar door wie zijn zij dan weer beïnvloed? De naam die dan tevoorschijn komt, Memphis Minnie, hoor je niet zo vaak meer. Toch is deze zangeres-songschrijfster van onmetelijk grote invloed geweest op de ontwikkeling van de (blues-)muziek.

Memphis Minnie, in 1897 geboren als Millie Douglas, was een van de eerste die de elektrische gitaar gebruikte in de bluesmuziek. Ze begint met plaatopnamen in 1929. In 1942 ‘ging ze elektrisch’, zoals dat nu genoemd zou worden.
Minnie’s bekendste song is Me And My Chauffeur Blues, dat in de jaren zestig door onder meer Jefferson Airplane werd gecovered. Ze schreef If You See My Rooster, waaraan Willie Dixon zijn Little Red Rooster ontleende, later een van de eerste Stones-hits.
Ook nam ze in 1929 de allereerste versie op van When The Levee Breaks, dat pas 42 jaar later door Led Zeppelin werd gecoverd. Het was de tijd dat ‘Zep’ nog niet zo van de copyrights was: ze spelden haar naam op het label van Led Zeppelin IV verkeerd als ‘Memphis Winnie’ en plakten hun eigen namen er ook nog aan vast.
In 1973 overlijdt Memphis Minnie.

Vanwaar deze informatie?

Maria Muldaur (1943, New York), die geregeld werk van Memphis Minnie zingt, heeft een cd uitgebracht waarop ze haar eigen interpretaties afwisselt met nieuwe Memphis Minnie-versies door Rory Block, Bonnie Raitt en Ruthie Foster. Ook staan er bestaande tracks van Koko Taylor en Phoebe Snow op de plaat, die First Came Memphis Minnie heet.

Opmerkelijk is dat de hommage aan deze elektrische blues-pionier een overwegend akoestische plaat oplevert, met naast de prachtige zang voornamelijk gitaar. Alleen de al wat oudere opname van Koko Taylor die de cd afsluit is wat voller geïnstrumenteerd. Hoewel er vijf tracks door andere uitvoerenden opstaan, wordt deze cd ook gepresenteerd als de veertigste plaat van Maria Muldaur. Dat is te verdedigen, aangezien zij wel de drijvende kracht achter het project is.

Rory Block laat in haar bijdrage When You Love Me horen dat het material dat ze de afgelopen veertig jaar zelf schreef bepaald schatplichtig is aan dat van Memphis Minnie. Ook Bonnie Raitt haalde de mosterd uit hetzelfde potje, bewijst Aint Nothing But Ramblin’.

Jammer is dat de uitgave is gestoken in een niet al te flatteus hoesje. Een ingekleurde tekening van Memphis Minnie, die als een soort engeltje in de lucht hangt, moet de consument over de streep trekken. Gelukkig staat binnenin wel een uitgebreide biografie van Minnie en een verhaaltje van Muldaur over hoe ze het werk van Memphis Minnie in de jaren zestig (‘In My Girlish Days’) leerde kennen.

De dertien tracks geven een goed beeld van de songschrijverskwaliteiten van Memphis Minnie, al haal je er niet uit hoe revolutionair haar werk in de jaren dertig en veertig is geweest. Daarvoor moet je toch op zoek naar een compilatie van de originele opnamen. Maar als deze cd daar maar genoeg muziekliefhebbers toe aanzet, is het primaire doel van een tribute toch bereikt.

Tracklisting First Came Memphis Minnie:

Me And My Chauffeur Blues  – Maria Muldaur

Ain’t Nothing In Rambin’ – Bonnie Raitt

I’m Going Back Home – Maria Muldaur & Alvin Youngblood Heart

I’m Sailin’ – Maria Muldaur

When You Love Me – Rory Block

Long As I Can See You Smile – Maria Muldaur

Lookin’ The World Over – Maria Muldaur

In My Girlish Days – Phoebe Snow

She Put Me Outdoors – Maria Muldaur & Alvin Youngblood Heart

Keep Your Big Mouth Closed – Ruthie Foster

Tricks Ain’t Walkin’ – Maria Muldaur

Crazy Cryin’ Blues – Maria Muldaur

Black Rat Swing – Koko Taylor