×

Recensie

Pop

14 november 2012

Tori Amos

Gold Dust

Geschreven door: Didi de Pooter

Uitgebracht door: Deutsche Grammophone

Gold Dust Tori Amos Amos Pop 3.5 Tori Amos – Gold Dust Written in Music https://writteninmusic.com

Weer een album van Tori Amos! Al twintig jaar krijgt ze het voor elkaar om bijna jaarlijks een nieuw album uit te brengen; een prestatie op zich.

Dit is haar tweede album op het prestigieuze klassieke label Deutsche Grammophon. Net als op ‘Night Of Hunters’ uit 2011 laat Amos zich op ‘Gold Dust’ uitsluitend door klassieke instrumenten begeleiden. Dit keer valt de eer toe aan een Nederlands orkest, het (ten dode opgeschreven?) Metropole Orkest. Het concert op 1 oktober in De Doelen was de aftrap voor een tournee, de cd werd ongeveer gelijktijdig uitgebracht.

‘Gold Dust’ is eigenlijk een soort best off album in een nieuw jasje; alle tracks verschenen ooit op een studio- of live-cd. Het nieuwe jasje bestaat uit het orkest, hoewel de meeste nummers al een (strijkers)arrangement hadden in de originele versie. Ondanks het veelvuldige gebruik van strijkers en andere klassieke instrumenten, stond Amos nooit met meer dan een strijkkwartet op het podium. De uitdaging zat voor haar bij dit project dus in de uitvoering met het orkest. In het cd-boekje schrijft ze: ‘I wondered if it could still feel intimate with over 50 people playing on the stage together.’

Wat bij het concert opviel was een zekere terughoudendheid bij de pianiste/zangeres, alsof ze de hete adem van dirigent en musici voelde. Ze kletste niet tussen de nummers en maakte weinig grapjes. Hopelijk was dat te wijten aan de spanning voor het eerste concert.

Welnu, de cd. Hoewel het concept Tori Amos met orkest niet nieuw is, lijkt dit de eerste keer dat Amos zo nauw samenwerkt met een orkest. Ze zingt strak op de tel en neemt weinig vrijheid. De benadering van de nummers is zo volstrekt anders dan twintig jaar geleden. Het contrast met de allereerste songs is bijgevolg het grootst. Op ‘Little Earthquakes’ uit 1992 is Amos’ zang en spel rauwer, gevoeliger, vrijer en contrastrijker. De productie van de latere albums werd geleidelijk meer gepolijst, zo ook haar zangstijl.

Zo laat het album een brave indruk achter, terwijl Amos – een van de sterkste en meest veelzijdige vrouwelijke musici van de afgelopen twintig jaar is – dat absoluut niet is. Maar zoals altijd heb elk nadeel z’n voordeel. De cleane benadering en de relatieve ouderdom van Amos en een groot aantal van de liedjes zorgen voor een frisse blik. Amos is de emotionele inhoud van haar songs overstegen en bekijkt alles nu van een afstandje. Geen slepende dramatiek meer, maar invoelende retrospectie.

‘Gold Dust’ is een interessant album, maar het moet gezegd worden dat de arrangementen soms (zoals in veel van de oorspronkelijke versies) weinig toevoegen en niet meer dan een violenkleedje op de achtergrond zijn. Dat is jammer, want de arrangementen van dezelfde John Philip Shenale op ‘Night Of Hunters’ waren veelbelovend.

De week voor het concert speelde Tori Amos bij DWDD:

Tori Amos: piano, zang en wurlitzer
The Metropole Orkest o.l.v. Jules Buckley

Tracklisting Tori Amos – Gold Dust

  1. Flavor
  2. Yes, Anastasia
  3. Jackie’s Strength
  4. Cloud On My Tongue
  5. Precious Things
  6. Gold Dust
  7. Star Of Wonder
  8. Winter
  9. Flying Dutchman
  10. Programmable Soda
  11. Snow Cherries From France
  12. Marianne
  13. Silent All These Years
  14. Girl Disappearing


  1. Flavor
  2. Yes, Anastasia
  3. Jackie's Strength
  4. Cloud On My Tongue
  5. Precious Things
  6. Gold Dust
  7. Star Of Wonder
  8. Winter
  9. Flying Dutchman
  10. Programmable Soda
  11. Snow Cherries From France
  12. Marianne
  13. Silent All These Years
  14. Girl Disappearing