×

Recensie

Pop

01 januari 2017

Theo Mackaay

Met de hemel weet je het nooit

Geschreven door: Edwin Hofman

Met de hemel weet je het nooit Theo Mackaay Pop 3.5 Theo Mackaay – Met de hemel weet je het nooit Written in Music https://writteninmusic.com

Meer levenservaring hebben betekent nog niet dat je onkwetsbaar bent. Dit laat Theo Mackaay horen op Met De hemel Weet Je Het Nooit, een album dat handelt over liefde, zingeving, vriendschap en verlies. ‘Zwarte schepen drijven tergend langzaam voorbij’, zingt Mackaay in De Rivier. ‘De eerste zwaluw is ontzettend vroeg dit jaar / De vogels maken nesten / Maar wij zijn uit elkaar / Ik wil er niets van weten’. Toch is er op dit door Matthijs Spek fraai geproduceerde album vol emotie en Amerikaanse sferen ook zeker ruimte voor bravoure en levenslust zoals in het bluesy Mijn Dochters Mama en Ik Denk Aan Jou, een nummer dat lekker ‘live’ klinkt en gekleurd wordt door dobro en piano.

Met deze laatste songs doet Mackaay nog het meest denken aan zijn oude band Braak, de groep die begin jaren tachtig vanuit Utrecht flink van zich deed spreken, vooral met het indringende en relevante Suite Voor Een Hypochonder. Mackaay, die vóór Braak nog in de band van Lenny Kuhr had gespeeld, richtte zich na Braak – met succes – op schilderen en beeldhouwen om pas enkele jaren terug weer aan een plaat te gaan denken. Dit vooral op aandringen van zijn oude bandgenoot in Braak Hans Kosterman die nog veel potentie zag in Mackaay’s zang en gitaarspel. De veel te vroege dood van Kosterman in 2015 vertraagde het cd-project maar gelukkig zag Met De Hemel Weet Je Het Nooit in de herfst van 2016 uiteindelijk het levenslicht.

De plaat laat een bijzonder mooi, helder en uitgebalanceerd geluid horen met een vrij traditioneel, akoestisch en, zoals gezegd, Amerikaans karakter. De banjo en melodie maken van Weerloos Als Een Kind een fraaie Amerikaanse traditional. Opener Ik Moet Vergeten golft aangenaam en laat direct het onontkoombare snarenwerk horen dat dit album typeert. Een sterk en herkenbaar refrein doet de rest. Met de existentiële bespiegelingen van Zeg Me Waarom maakt Mackaay pas op de plaats. Het hierop volgende Alles Komt Terecht, met lapsteel en cello, is een wonderschoon wiegeliedje. Een hoogtepunt.

Met De Hemel Weet Je Het Nooit is een directe, open plaat die de emotie en het sentiment ruim baan geeft, zonder op dat vlak uit de bocht te vliegen. Zonder Jou, met René van Barneveld op pedal steel, is een opvallend meeslepende hartenkreet, eigenlijk een levenslied. Zoals Het Hoort kijkt het leven recht in de ogen, zoals Braak dat ook vaak deed: ‘Zie jij ook niet overal hetzelfde / Al die bange gevoelens worden gesmoord / Gesmoord in oppervlakkigheden’. Maar Mackaay geeft ook ruimte aan andere gedachten, zoals Dansen Op Het Water eens te meer aantoont. Het is een lichtvoetig en zwoel pareltje: ‘Laten we blij zijn / Dankbaar en stil’.



  1. Ik Moet Vergeten
  2. Liefde Zonder Vrees
  3. Met De Hemel Weet Je Het Nooit
  4. Film Voor Daglicht
  5. Zeg Me Waarom
  6. Alles Komt Terecht
  7. Weerloos Als Een Kind
  8. Mijn Dochters Mama
  9. Dansen Op Het Water
  10. Zonder Jou
  11. Zoals Het Hoort
  12. Het Mooiste Meisje Van De Klas
  13. Ik Denk Aan Jou
  14. Naar Schiermonnikoog
  15. Tot Het Einde Van De Nacht
  16. De Rivier