The Jam – Setting Sons (Deluxe Edition)
Door op 22 december 2014

Band: The Jam
Album_title: Setting Sons
Genre: alternative, new wave, postpunk
Label: Universal
Release_date_reissue: 11/17/2014
Rating: Vierenhalve ster (4.5)
Soundsid: 3361009
Setting Sons The Jam
4.5
4.5

Setting Sons vormde in 1979 het album waarmee The Jam definitief doorstootte naar de premier league van de Britse popmuziek. Na de vliegende start in 1977, een tegenvallend tweede album en de ‘redding’ via de prima, veelzijdige plaat All Mod Cons (1978) bewees het trio uit Surrey met Setting Sons een blijvertje te zijn. Een band met een eigen stijl en geluid, geworteld in punk, mod en soul. Sterker nog, het album maakte van Paul Weller een songschrijver die steeds vaker in één adem genoemd werd met illustere namen als Ray Davies en Pete Townshend. Doordat hij zijn blik stevig op de Britse maatschappij richtte werd Paul Weller (tegen wil en dank) regelmatig afgeschilderd als een woordvoerder voor zijn generatie.

Weller had een working class-achtergrond, raakte steeds meer geletterd en had een gouden hand van songschrijven. Dat werd in 1979 wederom duidelijk. In het jaar van Setting Sons scoorde The Jam hits met het hoekige, poppy Strange Town en het opzwepende, pakkende When You’re Young. Beide tracks verschenen niet op het album. The Jam was een productieve band en Paul Weller leek aan de lopende band songs te schrijven.

Het onderliggende thema van Setting Sons werd gevormd door het verhaal van drie vrienden die tijdens een burgeroorlog ieder hun weg kiezen om na de oorlog de draad toch samen weer op te pakken. Toen The Jam in 1979 de Townhouse Studio inging – Polydor rook meer succes en zette er flink wat druk op – waren er echter nog maar vier songs binnen dit thema geschreven. Er was dus weinig tijd voor repeteren, laat staan voor het testen van het materiaal op de podia.

De vier ‘thema-songs’ die Weller al klaar had waren overigens niet misselijk: Thick As Thieves was een onontkoombare, energieke song over vriendschap. Burning Sky een eerlijk relaas over opgroeien en idealen die plaats maken voor realisme. Little Boy Soldiers was de oorlogssong binnen het album (met bassist Bruce Foxton op cello) terwijl Wasteland – een even stevige als harmonieuze song met markante fluittonen – verhaal deed van het weer bijeenkomen van de drie ‘hoofdpersonen’ op het album.

Met vier songs heb je geen album maar al snel bleek dat de aanvullende tracks die de band ophoestte net zo substantieel waren als het eerdergenoemde kwartet. Album-opener Girl on The Phone bleek een leuke, puntige song over een opdringerige fan – een song die aangaf dat The Jam meer en meer publiek bezit aan het worden was. Voor Bruce Foxtons aangrijpende Smithers-Jones, over een alledaagse forens die zijn baan verliest, werd een 20-koppig orkest de studio ingetrokken. Het resultaat mocht er wezen. Private Hell, nog steeds een persoonlijke favoriet van Weller, was een opzwepende en bittere song over het vastgeroeste leven van een huisvrouw. Een opmerkelijk nummer, zeker gezien het feit dat Paul Weller toen nog maar 21 jaar was. De meest befaamde track van Setting Sons zou echter The Eton Rifles worden, een ijzersterke en krachtige song over Engelse klassenconflicten en geweld.

The JamNa tien weken studio en kosten die twee keer zo hoog bleken dan gepland had de band negen songs. Er was geen tijd meer voor het uitwerken van nieuwe nummers en men besloot derhalve de livefavoriet Heat Wave (bekend van Martha & The Vandellas) toe te voegen aan het album. Hoewel de song binnen het album wat op zichzelf stond, was er weinig mis met de ruige uitvoering van deze soulklassieker. Op piano was Mick Talbot te horen, toen nog lid van de modgroep The Merton Parkas en later Wellers partner in The Style Council.

Setting Sons kwam uit in november 1979. Het album was gestoken in een fraaie hoes met daarop het bronzen beeld The St. Johns Ambulance Bearers uit 1919. Achterop een nostalgisch, patriottisch beeld van een bulldog en een Union Jack op het strand van Brighton. Setting Sons schopte het tot de vierde plaats in de albumcharts. The Jam bracht The Eton Rifles bij Top of the Pops en Something Else en de single haalde de derde plaats.

De Deluxe Edition van Setting Sons biedt tevens een overzicht van de singles en b-kanten uit 1979 en 1980. Het is leuk om Smithers-Jones in zijn originele versie te horen, zonder orkest en het stemmige The Butterfly Collector blijft een gouden b-kantje. Het relatief onbekende See-Saw is niet zo opvallend. Weller schonk de track ooit aan een andere band. Going Underground, de nummer 1-hit uit 1980 die van The Jam een hele grote band maakte komt ook voorbij, alsmede Dreams Of Children, de puike licht psychedelische postpunker die op de b-kant stond; twee fijn extra’tjes op deze reissue.

Cd 2 laat een concert horen, opgenomen in The Rainbow Theatre in Noord-Londen in december 1979. Hier speelt The Jam vol vuur en horen we 18 tracks, voornamelijk van All Mod Cons en Setting Sons. Erg leuk als tijdsbeeld en context bij deze reissue, al kwam dit concert al eerder voorbij op cd als onderdeel van het fraaie The Jam at the BBC uit 2002.

In het boekje bij deze Deluxe Edition is ook een collage van frontpagina’s (o.a. NME, Smash Hits), advertenties en toegangskaartjes opgenomen. Leuke nostalgie, die laat zien dat je soms voor minder dan 3 pond naar een concert van The Jam kon, eind jaren zeventig. Setting Sons is echter waar het om gaat en het materiaal van die plaat staat – gedateerd en wel – nog stevig overeind. The Jam was een typisch Brits fenomeen dat in slecht vijf jaar tijd een indrukwekkende staat van dienst opbouwde. De band stopte op een hoogtepunt, drie jaar na dit Setting Sons, het album waarmee de The Jam definitief een plaats veroverde in de Britse popcanon.

Setting Sons is ook verschenen in een Superdeluxe Edition met daarin onder meer een dvd met clips en tv-optredens, een liveregistratie uit Brighton, demo’s, interviews, (re)prints, een essay en een dik boekwerk.

Tracklisting Setting Sons Deluxe Edition:

CD 1

Girl On The Phone
Thick As Thieves
Private Hell
Little Boy Soldiers
Wasteland
Burning Sky
Smithers-Jones (album version)
Saturday’s Kids
The Eton Rifles (album version)
Heat Wave
Strange Town
The Butterfly Collector
When You’re Young
Smithers-Jones (single version)
The Eton Rifles (single edit)
See-Saw
Going Underground
Dreams Of Children

CD 2

Live at the Rainbow Theatre, London

Girl On The Phone
To Be Someone
It’s Too Bad
Burning Sky
Away From The Numbers
Smithers-Jones
The Modern World
Mr. Clean
The Butterfly Collector
Private Hell
Thick As Thieves
When You’re Young
Strange Town
The Eton Rifles
Down In The Tube Station At Midnight
Saturday’s Kids
All Mod Cons
David Watts