×

Recensie

Pop

05 juni 2019

The Divine Comedy

Office Politics

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Divine Comedy Records

Office Politics The Divine Comedy Pop 4 The Divine Comedy – Office Politics Written in Music https://writteninmusic.com

Foreverland, het laatste album van The Divine Comedy van drie jaar terug, bleek een grootse en zeer terechte herwaardering van de band rondom songschrijver/zanger Neil Hannon, de drijvende kracht achter de band. Met het wederom erg sterke nieuwe album Office Politics zal die herwaardering nog wel even voortduren.

Het alles onder eigen label doen heeft Hannon de vrijheid gegeven om volledig zijn eigen muzikale weg te gaan en dat doet hij met Office Politics met verve. Het is een album eigenlijk samengesteld uit twee verschillende projecten waarbij het ene gevuld was met het bekende ‘liedjes schrijven voor een nieuw album’ deel en het andere met een volledig instrumentaal electronisch album. Hannon voelde tijdens het liedjesschrijfproces dat de elektronische songs er, met tekst erover heen, prima zouden passen. En zo besloot hij het dus te doen.

Met 16 songs is Office Politics een heerlijk vol album (op dubbel vinyl en op 1 CD uitgebracht) die het hele muzikale spectrum van Hannon met veel nieuwe klanken vervolmaakt, juist ook vanwege de uitbreiding met synthesizers. Steeds met die super geestige en ingenieuze tekstuele vondsten die zijn songs zo waanzinnig aantrekkelijk maken. Hoe kom je anders op titels als The Synthesiser Service Centre Super Summer Sale of Philip And Steve’s Furniture Removal Company, over de jonge jaren van Philip Glass en Steve Reich?

De teksten zijn al net zo rijk verwonderlijk. Hannon is een man die net zo hard in de volle tijdloze romantiek duikt als dat hij het heden beargumenteert. ‘That crazy algorithm has you in its sway, it’s making the decisions for you every day. You’re living in a prison of your own design, that crazy algorithm is making up your mind’ horen we hem in You’ll Never Work In This Town Again onder meer zingen.

Office Politics is mede zo’n heerlijk nieuw Divine Comedy album omdat het muzikaal zo alle kanten op stuitert. De perfecte album opener, het lekker uptempo Queuejumper, is ongebreidelde en tijdloze Divine Comedy (DC) klasse. Een song zo slim en heerlijk optimistisch tegelijk zo briljant met strijkers in het tussenstuk opgezet, dat je gelijk weer in optimale DC stemming bent. Met de titeltrack duikt Hannon dan gelijk de electronica in, al is die zo geweldig gelardeerd met die specifieke DC elementen dat het allemaal volstrekt logisch laten klinken.

Norman and Norma is dan weer vintage DC. Het is een prachtig melodieuze song met zo’n wonderlijk slimme beeldende tekst en dito rijk arrangement. Absolutely Absolete sluit daar naadloos op aan. Melancholieke melodielijn en wederom een ijzersterk arrangement. Stevig glamrockend trekt Hannon vervolgens van leer in Infernal Machines om daarna weer net zo levenslustig te gaan naar het meesterlijke, vol van Latijnse invloeden, You’ll Never Work In This Town Again. Ronduit weergaloos hoe Hannon deze song opbouwt en de eerder genoemde tekst (That crazy algorithm….) hierin verplaatst. Het is Hannon ‘on top of his game’. Luister toch eens hoe hij de ritmes naar een hogere wereld duwt en ondertussen een wonderlijk mooi blaasarrangement en zoveel meer (bandeon, strijkers, texmex gitaar) toevoegt.

Met het hilarische Psychological Evaluation en het wat vervreemdende The Synthesiser Service Centre Super Summer Sale verschuiven de songs vervolgens naar elektronisch compleet met oude vintage synths. Om dan met het heerlijk funky The Life and Soul Of The Party een ultiem tegendraadse indie clubhit af te vuren. Met A Feather In Your Cap, een lome ballad, lijkt Hannon ons dan even volledig in de zeik te nemen. Het klinkt als zo’n typische jaren 80 synth ballad die we allemaal verafschuwen maar natuurlijk geeft Hannon daar weer een vreemdsoortige geniale draai aan.

I’m A Stranger is dan weer zo’n tijdloze vintage Divine Comedy song waar we er nooit genoeg van kunnen hebben. Klassiek in opzet, prachtig gezongen, en subtiel en prachtig en rijk in het arrangement. Dark Days Are Here Again is een heerlijk dik en met gitaren zwaar aangezette song die dan met accordeon op een onverwacht moment weer de volledig andere kant opduikt. Als een ‘idea for a new sitcom’ ontstaan is ook Philip And Steve’s Furniture Removal Company gelijk zo’n onvergetelijke Neil Hannon/Divine Comedy compositie. Briljant hoe Hannon de muzikale ideeëngoed van Glass en Reich op een volledig eigen manier een nieuwe invulling geeft.

Het drietal songs dat het album afsluit zijn vintage Divine Comedy. ‘Opportunity’ Knox is wederom een erg mooie song van Hannon over Marilyn Monroe en Billy Bird (het geweldige Come Home Billy Bird nog vers van het album Absent Friends in het geheugen) en het aansluitende After The Lord Mayor’s Show zo’n vanuit de piano opgezette prachtsong waar Hannon een absolute meester in is. Luister toch weer eens naar de prachtige uitbouw in arrangement. When The Working Day Is Done, met zijn super sfeerrijke strijkarrangement, is de ideale melancholieke albumafsluiter. Prachtige tekst die het gegeven van de titel in een geheel ander daglicht zet.

Wat toch een rijkdom om een band als Divine Comedy te hebben. Een band die onder de bezielende leiding van meestersongschrijver Neil Hannon ons blijft verwennen met wonderbaarlijk mooie tegelijk immer verrassende albums. Office Politics is andermaal een uitstekend Divine Comedy album waar er, wat het mij aangaat, niet genoeg van gemaakt kunnen worden.



  1. Queuejumper
  2. Office Politics
  3. Norman And Norma
  4. Absolutely Obsolete
  5. Infernal Machines
  6. You’ll Never Work In This Town Again
  7. Psychological Evaluation
  8. The Synthesiser Service Centre Super Summer Sale
  9. The Life and Soul Of The Party
  10. A Feather In Your Cap
  11. I’m A Stranger Here
  12. Dark Days Are Here Again
  13. Philip And Steve’s Furniture Removal Company
  14. ‘Opportunity’ Knox
  15. After The Lord Mayor’s Show
  16. When The Working Day Is Done