×

Recensie

Pop

07 maart 2019

Teen

Good Fruit

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Carpark

Good Fruit Teen Pop 3 Teen – Good Fruit Written in Music https://writteninmusic.com

Teen is niet naar een stel losbandige pubers genoemd die samen muziek maken, maar is de koosnaam van Kristina (Teen) Lieberson. Samen met haar zussen Katherine en Lizzie vormen ze de uit Brooklyn afkomstige vrouwenband die met Good Fruit hun vierde album afleveren. Als dochters van componist Peter Lieberson krijgen ze van het thuisfront al de nodige bagage mee. Kristina heeft tevens in de folky rockband Here We Go Magic gespeeld, voordat ze de doorstart met Teen maakt. Muzikaal gezien ligt dit totaal niet in het verlengde van haar vorige project. De sound heeft een hoog bubblegum en rollerskate gehalte, wat grotendeels door de lieve met koortjes gevormde vocalen komt. Je hoort geen grote ontwikkeling terug, ze gaan op de lijn van voorganger Love Yes door. Dat ze het wel degelijk in zich hebben om een meer avontuurlijke richting op te slaan, hoor je een aantal keren terug, maar wordt te weinig uitgewerkt.

Met een foute aerobicbeat loop je alvast warm voor Popular Taste. Lekker in fluorescerende pakjes en gebreide beenwarmers de spieren helemaal los schudden. De song heeft een hoog disco gehalte, en nodigt je op een vriendelijke manier uit om te bewegen. Niks aan de hand muziek voor in de sportschool. Ripe springt er minder op los, maar heeft van die vette oldschool bliepjes. Het tempo gaat een heel stuk omlaag, en sluit zich prima bij de voorganger aan, om met gebruind strak lichaam zonder de overbodige kilo’s de zomer te trotseren. Daar op het strand komen de frisse klanken van Teen ook prima tot hun recht. Met de ABBA achtige samenzang van Only Water blijven we in het vintage jaren zeventig geluid hangen. Het behoorlijk toegankelijke Radar heeft zelfs mooie dreampop invloeden, en daarrmee betreden ze de jaren tachtig. Connection is weer een dwarse gedurfde new wave track. Het is de zacht kinderlijke zang die hier net te soepeltjes door heen wandeld. Bijna tegen perfectie aan, maar het neemt ook alle spanning weg. Pas als ze halverwege de laag gestemde tweede stem toevoegen, gaat het de gewaagdere kant op.

De relaxte laidback saxofoon en blikkerige percussie benadrukt op het inhakkende Luv 2 Luv met daaroverheen heerlijke harde beats en gevarieerde vocalen nogmaals dat jaren tachtig gevoel. De Shaduw synthballad ondergaat door de samplebreaks een hip hop getinte behandeling. Ook hier voegen de wat opgepimpte zangpartijen iets stoers toe. Mooi hoe het tegen het einde tot iets broeiend warms ontwikkelt, al is de uitwerking wat rommelig. De Runner deephouse geeft het een lekkere dansbare sound, gelukkig ontbreekt hier ook de wat krampachtige met maniertjes en tierelantijntjes verpakte samenzang. Genoeg lef om een hele plaat mee te vullen. Putney gaat met een onder dompelende funky baslijn aangenaam verder, waarmee ze zich in het verleden schaamteloos bij de Prince stal kunnen voegen. Pretend wordt door de korte soundscapes tussendoor gered, maar is verder te zoetjes. Wie van mooie op safe gespeelde harmonische stemmen houdt, met soms wat licht gewaagde uitspattingen komt op het speelse Good Fruit prima aan zijn trekken.



  1. Popular Taste
  2. Ripe
  3. Only Water
  4. Radar
  5. Connection
  6. Luv 2 Luv
  7. Shadow
  8. Runner
  9. Putney
  10. Pretend