St. Paul Peterson gebruikt nostalgie als springplank naar de toekomst
Door op 18 maart 2019

Artiest: St. Paul Peterson
Genre: Pop, Funk
Loc_venue: Club Dauphine
Loc_city: Amsterdam

Club Dauphine is op zondagmiddag behoorlijk gevuld voor een vrij onverwachts en kleinschalig optreden van St. Paul Peterson. De muzikale duizendpoot speelde met The Time, was frontman van The Family en fDeluxe, zat bij Steve Miller, Peter Frampton en Kenny Loggins in de band, werkte met onder meer Daryl Hall, Oleta Adams en vele anderen. “En ondertussen was ik mezelf een beetje vergeten”, zo mijmert hij.

Zijn weg terug naar zichzelf vindt hij door een kleine Europese tour te doen en daarin min of meer zijn muzikale loopbaan chronologisch te presenteren. Dat betekent dat hij vliegend van start gaat met tracks uit de tijd dat hij binnen de entourage van Prince aan de slag was. High Fashion van The Family, direct gevolgd door een medley van tracks van The Time. Zodra opener Cool wordt ingezet, breekt de riem van Petersons basgitaar. Dan blijkt hoe kleinschalig deze tour is. Want behalve de drie man op het podium – naast Peterson op bas, toetsen en zang ook gitarist Daniel March en drummer Jay Corkran – is er domweg geen crew om een nieuwe bas te prepareren. En dus moeten ze door, via een opzwepend Jungle Love en een aanstekelijk The Bird. De bas wordt met kunst en vliegen hooggehouden, terwijl op de achtergrond beelden uit de Purple Rain-film voorbij komen, waarin Peterson als toetsenist van The Time te zien is.

The Screams Of Passion van The Family volgt en daarna solo-single Rich Man, beiden voorzien van originele clips uit respectievelijk 1985 en 1987. Het is een erg aardig extraatje bij een show die overduidelijk met minimale middelen is opgezet. Die minimale middelen betekenen ook dat een deel van de muziek die te horen is vanuit de computer wordt ingestart, er is kennelijk geen budget voor extra muzikanten. Het stoort echter geen seconde, de show dendert op aanstekelijk tempo door. De periode in Petersons carrière als onderdeel van Steve Miller Band wordt aangestipt met een uitvoering van Fly Like An Eagle. Is het allemaal vooruitstrevend? Zeker niet. Maar aanstekelijk is het wel, het enthousiasme van de band slaat in no-time over op het publiek en zeker de rol van gitarist Daniel March (als singer-songwriter tevens het voorprogramma) moet even worden benoemd. Die tilt de boel muzikaal bij tijd en wijle boven zichzelf uit. Zo wordt het optreden van St. Paul Peterson al snel stukken leuker dan de laatste keer dat hij met fDeluxe in Paradiso optrad, in 2012.

Het publiek is vooral afgekomen op Petersons verleden in Prince’ entourage, maar door de manier waarop de show is opgebouwd werkt hij langzaam maar zeker toe naar ‘de toekomst’ en het publiek wordt daar slim in meegenomen. Nu is die toekomst met slechts één nummer vertegenwoordigd, nieuwe single You Got 2 Love, maar dat is wel de uitsmijter. Het is de enige échte verrassing in de set, want een onorthodoxe manier om het publiek mee naar huis te sturen. Maar na een swingende uitvoering van Mutiny danst het publiek gewoon vrolijk door op die nieuwe track. Zo bleek het hele optreden – een prima afspiegeling van St. Paul Petersons carrière – een grote aanloop naar het nu, met de laatste track als ferme afsprong richting de toekomst.

St. Paul Peterson
Gezien: zondag 17 maart 2019
Club Dauphine, Amsterdam

  • High Fashion
  • Cool
  • Jungle Love
  • The Bird
  • The Screams of Passion
  • Rich Man
  • Blue Cadillac
  • Fly Like An Eagle
  • Intimacy
  • [drum solo]
  • Nothing Compares 2 U
  • Erotic City
  • Mutiny
  • You Got 2 Love

Written in Music Nieuwsbrief