×

Recensie

Pop

09 december 2018

Peter Koelewijn – A- en B-kanten

A- en B-kanten 1964-1977

Geschreven door: Edwin Wendt

Uitgebracht door: Universal

A- en B-kanten 1964-1977 Peter Koelewijn Pop 3.5 Peter Koelewijn – A- en B-kanten 1964-1977 Written in Music https://writteninmusic.com

De serie Golden Years of Dutch Pop Music is inmiddels uitgedijd tot omvang waarvan mag worden verwacht dat de modale muziekconsument ze bij lange na niet allemaal zal hebben aangeschaft. Daarvoor is niet alleen het aantal te groot, genrematig loopt het aanbod ook zover uiteen dat het vrijwel ondenkbaar is dat iemand alle vertegenwoordigde acts genoeg kan waarderen om tot aanschaf over te gaan. Immers: wie houdt er én van Pussycat én van Groep 1850? Van Supersister én The George Baker Selection? Hooguit zijn er mensen die het leuk vinden om een verzameling als deze compleet te hebben en dan uit verzameloogpunt die ene ‘lelijke eend’ ook maar aan te schaffen.

De samenstellers kunnen tegelijkertijd worden geprezen om hun brede blik: zowat elke relevante act is inmiddels vertegenwoordigd. Meer dan dat trouwens, want in het voorbije jaar leek de repertoirekeuze uit te wijzen dat de bodem was bereikt: met alle respect, Kadanz is ondanks een paar mooie hitjes begin jaren tachtig moeilijk te verkopen als vertegenwoordiger van de ‘Gouden jaren van de Nederlandse popmuziek’. Op zijn best liftte dit gezelschap mee op de Nederlandstalige hausse onder aanvoering van Doe Maar. Met de nieuwste ‘worp’ evenwel is Universal ‘back on track’: van The Cats verscheen terecht een tweede deel, Boudewijn de Groot, Rob de Nijs en Peter Koelewijn behoren zondermeer tot de A-namen die tot nu toe in de serie ontbraken.

Eindhovenaar Peter Koelewijn (1940) maakt in 1960 de allereerste Nederlandstalige rock ‘n’ rollsingle ooit. Deze onverbiddelijke Nederpopklassieker luidt een korte commerciële bloeiperiode in van Koelewijn als uitvoerend artiest. Na hits Marijke, Laat Me Los, 24,000 Kussen en Speel Die Dans loopt het succes rond 1963 terug: Koelewijn en zijn Rockets zijn vertegenwoordigers van de rock ‘n’ roll-generatie, die met de komst van The Beatles in één klap wordt weggevaagd. Hits scoort Peter in de rest van jaren zestig nog wel, maar dan als schrijver, producer en scout. Die functie bekleedt hij bij platenschappij Phonogram vanaf medio jaren zestig ook officieel. Koelewijn ontdekt Q65 en heeft daarna de hand in successen als Beestjes van Ronnie & de Ronnies, scoort als geintje een nummer 1-hit met Veronica-deejay Rob Out (Kom Uit De Bedstee), ontdekt Bonnie St. Claire, maar produceert ook Mr. Albert Show.

Dat werk is op deze dubbel-CD niet te vinden. Wel singles die aan de platenkoper goeddeels voorbijgaan als Drink Er Een Van Mij (1961) en Doe Caramba de Bossanova (1962). Ren Naar Hem (1965) laat duidelijke beatinvloeden horen, op In Deze Nacht (1966) klinkt Gene Pitney door. Omwille van de volledigheid hadden de veelgezochte ‘garagerock’-singles van 4PK en de single (samen met Hans van Hemert) als You And Me op deze compilatie niet mogen ontbreken.

De comeback van Koelewijn als uitvoerend artiest begon in ’71 met een remake van Kom Van dat Dak Af met nieuwe Rockets. In de jaren daarna sloot hij goed aan bij de destijds populaire glamrock van Slade en Mud met nummers als Angeline (M’n Blonde Sexmachine) en Mij Oh Mij. In het uit 1973 stammende Robbie klinkt Koelewijn melancholisch als hij herinneringen aan vriend Rob Out ophaalt. Diezelfde Out is het onderwerp van de Top 10-hit uit 1974 over het verdwijnen van de zeezenders, Veronica Sorry. (De titel wordt niet juist vermeld op de hoes en inlay) Daarin heeft Koelewijn de boosheid en verongelijktheid verklankt die de medewerkers, de luisteraars en de artiesten voelen nu Radio Veronica en Radio Noordzee hen zijn afgenomen.

De dubbelaar besluit met de twee singles die verschijnen van Koelewijns absolute meesterwerk, het album Het Beste In Mij Is Niet Goed Genoeg Voor Jou uit 1977: Je Wordt Ouder Papa en KL 204 (Als Ik God Was), die hem als ingetogen singer-wongwriter laten horen zoals eerder slechts op de single Robbie.

Van die laatste twee singles worden trouwens wel de B-kanten gemist. Die singles en hun B-kanten hadden beter bewaard kunnen worden voor een tweede deeltje in deze serie. Dan had ook deze hele compilatie gewijd aan ‘Peter & Zijn Rockets’. Pas in 1977 verdween die begeleidingsband als naam. Dat Koelewijn zo’n tweede deel beslist verdient, bewijzen hits als Klap In Je Handen, de live-versie van Kom Van Dat Dak Af (1981) èn de rapversie van dat nummer uit ‘89, Bonnie, Een Hete Zomer, Sprong in het Duister en Gompie’s Who The Fuck Is Alice.

Tracklisting A- en B-kanten 1964-1980:

CD 1:

  1. Kom Van Dat Dak Af
  2. De Hele Stad Is Gek En Dol
  3. Marijke
  4. Jenny
  5. Janus
  6. Veertig Rovers
  7. Laat Me Los!
  8. Ga, Peter, Ga
  9. Doe Maar Net Alsof
  10. Kom Op, Rocking!
  11. Drink Er Een Van Mij
  12. Jip-Jip
  13. Hasta La Vista
  14. Flirt
  15. 24.000 Kussen
  16. Dat Ben Ik
  17. Yeah Man Twist
  18. The Kangaroo
  19. Doe, Caramba, De Bossanova
  20. Speel Die Dans
  21. Zweer Bij De Knop Van De Deur (Met The Savoy Jazz Men)
  22. Jij Kost Me Teveel Money (Met The Savoy Jazz Men)
  23. Geloof Maar Dat Ik Ren
  24. Bel De Juiste Man
  25. Ren Naar Hem
  26. Denk Eens In
  27. In Deze Nacht
  28. Alleen Voor Mieke

CD 2:

  1. Kleine Vlinder
  2. De Laatste Dans
  3. Kom Van Dat Dak Af (1971 Versie)
  4. Rock ‘N Roll Groupie
  5. Conny
  6. Hela
  7. Mij Oh Mij
  8. De Hele Stad Is Gek En Dol (1972 Versie)
  9. De Wolf
  10. Koekie Met Dat Blauw Witte Vest
  11. Lonnie
  12. Dieper (Dan Een Pijl Kan Gaan)
  13. Angeline (M’N Blonde Sexmachine)
  14. Allemaal Omhoog, Allemaal Omlaag
  15. Prima Donna
  16. Robbie
  17. Veronica
  18. Millie
  19. Je Wordt Ouder Pappa
  20. Kl 204 (Als Ik God Was)