×

Recensie

Pop

23 mei 2018

Natalie Evans

Better At Night

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Small Pond Recordings

Better At Night Natalie Evans Pop 4.5 Natalie Evans – Better At Night Written in Music https://writteninmusic.com

De Engelse multi-instrumentalist- en zangeres Natalie Evans laat al sinds 2010 haar bijzondere muziek op de wereld los in de vorm van demo’s en EP ’s . Liedjes die door instrumentale afwisseling tussen gitaar, piano en harp steeds weer een verrassende nieuwe klank en wending meekrijgen. Toch is daar nu pas haar debuutalbum. Heeft ze stilgezeten? Nou nee, de diepzeegravers onder ons wie altijd op zoek zijn naar dat kleine talentvolle bandje met dat spontaan over het hoofd geziene album zijn haar wellicht al eens tegengekomen. Zo was ze vorig jaar nog te horen op de onderbelichte EP van de band You Could Be A Cop, een dikke aanrader voor wie van krachtige poppunk met vleugjes 90’s emo  houdt. Ook in de wereld van het lastiger te doorgronden mathrockgenre heeft ze haar bijdragen geleverd door samen te werken met de Britten van Delta Sleep en op tour te gaan met cultfavorieten Tera Melos.

Nu is daar eindelijk dus een echt solodebuut vol krachtige singer-songwriter, folk en alternatieve pop. Of wacht, nee…die spoelen we even terug. Kan dat, een recensie terugspoelen? “Daar is de Backspace-knop voor uitgevonden”, hoor ik jullie denken. Toch is het een logische vergissing, want Better at Night staat met één been in deze genres, een beetje dan. Alleen doen we Evans veel te kort door haar in dit hokje te duwen. Instrumentaal neemt ze namelijk evenveel bagage mee uit het al eerder genoemde mathrockgenre. Te beginnen bij haar onnavolgbare fingerpicking gitaarwerk dat soms op een bevrijdende manier alle kanten op springt en dan weer vastgeroest lijkt in een telkens herhalend en ingewikkeld patroon. Ook in het harpspel valt die manier van spelen terug te horen, enkel de piano kan nog wel eens wat plechtiger uit de hoek komen. Alles bij elkaar is de instrumentatie springerig, telkens onverwacht en technisch knap gespeeld. Haast kinderlijk speels en naïef, maar bedrieglijk complex creëert ze haar eigenzinnige sfeer en kleurt het plaatje stiekem verder in met subtiele vocale overdubs, strijkers, percussie en geniepig verstopte instrumenten die een nostalgische “speeltuinmentaliteit” creëren. Daarbij doet het in de verte misschien denken aan Cocorosie.

Het zijn allemaal sleutelwoorden die een hoofdrol spelen op dit album, ook tekstueel: kinderlijkheid, naïviteit, speelsheid, nostalgie en voeg daar “verlangen” aan toe. Verlangen voor het behouden van herinneringen aan mensen en -plekken. Zo legt ze telkens de focus op een simpel en klein detail dat nietszeggend lijkt, maar voor de totale herinnering uiterst belangrijk is. “We used to climb on rooftops. And look down at the floor”, signaleert een belangrijke mijmering in Rooftops: het samen doen, het creëren van een bijzonder moment. “We ran into the dark and everything was so much lighter then”, beschrijft alweer dat krachtige “wij-gevoel” om juist op de meest donkere (fysiek of mentaal?!) momenten licht  en vreugde te laten ontstaan. Dat terwijl tweede track Lyre Song in eerste instantie het album begint met een zorgelijke noot, “said: ‘It’s weird, one day, I’ll only know you through a computer screen’. And it’s weird, cause these days (I) don’t even know you through a computer screen.” Het vasthouden aan nostalgie door middel van chatcontacten en het onvermijdelijke doodbloeden als zelfs dat verwaterd. Het creëren van nieuwe magische momenten, nieuwe nostalgie is de geboden oplossing in het afsluitende liedje New Year:  “Walk with me over the rain covered stones. I used to come here at night alone, so walk with me over the piano keys. I wanna hear everything, I wanna miss nobody, I wanna keep making things”. Vervolgens krijgen we in de twee instrumentale afsluiters precies dat: een nostalgische wandeling over haar piano en een (denkbeeldige) uitnodiging voor het constant maken van nieuwe magie. Ja, prachtig!

Tracklisting Better at Night:

  1. Better at Night
  2. Lyre Song
  3. In Trees
  4. Rooftops
  5. Almost Flying
  6. Empty Room and Areoplanes
  7. Parks
  8. New Year
  9. Postscript: Yrs
  10. Postscript: Otono
  11. Postscript: Drift