×

Recensie

Pop

24 juni 2015

Maaike Ouboter

En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt

Geschreven door: Edwin Wendt

Uitgebracht door: Sony

En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt Maaike Ouboter Pop 4.5 Maaike Ouboter – En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt Written in Music https://writteninmusic.com

Anders dan de talentenshows van RTL en SBS is De Beste Singer Songwriter Van Nederland (VARA NPO 3) niet opgezet als snelle springplank naar kortstondig succes. Nielson is alweer een paar jaar een succesvolle hitmachine (hij was niet eens een winnaar van de ‘wedstrijd die niet als wedstrijd is bedoeld’), Douwe Bob (de winnaar van de eerste editie) bracht onlangs zijn tweede album uit. Maaike Ouboter roerde de juryleden in 2013 tot tranen toe met haar Dat Ik Je Mis. Nu ging het lied ook precies over verlies van een dierbare (Ouboter had haar beide ouders verloren, Giel Beelen zijn zus), haar woorden en muziek bleken universeel. Pas twee jaar na haar nummer 1-hit is er nu het debuutalbum. Ouboter wilde de tijd nemen voor haar debuut en kreeg die tijd doordat ze werd omringd door mensen die haar steunden in de ‘niet alles wat goed is, komt snel’-stellingname

En Hoe Het Dan Ook Weer Dag Wordt is de intrigerende titel van Ouboters debuutalbum. De plaat bevat elf songs, waaronder Dat Ik Je Mis en Jij De Koning, dat ze ook in DBSSVN al zong. Dat Ik Je Mis raakte niet alleen Nederlandse muziekliefhebbers en platenkopers. Toetsenist Mikey Rowe is te horen op albums van onder meer Novastar, Waterboys, Oasis en Noel Gallagher’s High Flying Birds. En op Maaike’s album. Hoewel hij geen woord Nederlands verstaat, begreep hij dat Dat Ik Je Mis een roep om hulp is. Ook hij werd erdoor geroerd. Het nummer is geen toevalstreffer, zo blijkt. Ouboter schrijft teksten die tot nu al tot de eredivisie behoren van wat er in de Nederlandse taal is gemaakt. Elk woord staat op zijn plaats, elke lettergreep past in het metrum. Elk verhaal is rond, ondanks een onverwachte wending die de songschrijfster soms bewust aanbrengt.

Met je wijsheid in pacht, lach je al je angsten uit de nacht

 

Maar je ogen vragen om door je woorden heen te luisteren
Je schreeuwt met je gitaar al je gedachten uit je lijf
En dan hoop je dat iemand aan je vraagt

 

Kom je naar huis lieve jongen
Ik heb je zandbak zo gelaten als hij was
Dan kun je zelf je dromen bouwen
En niemand die erop gaat staan,
En je hebt het al zo goed gedaan

Het zijn de hele grote namen uit de Nederlandse tekstdichtkunst die hier naar boven komen: Harrie Geelen, Lennaert Nijgh, Annie MG Schmidt zelfs. In Lijmen komt Shaffy om de hoek kijken.

Kijk me niet aan maar kijk dwars door me heen
Laat me verloren, laat me alleen

 

Ik kan het best zelf,
ik heb je hulp niet nodig
Het is een lief maar overbodig,
vast heel goed bedoeld gebaar.

Een van de hoogtepunten is 23 april, waarin Hij en Zij elkaar ontmoeten.

Het is april, ze zitten samen op het randje van de Amstel, zwijgen stil
Draaien rondjes met hun tenen in het water
En ze wil hem zoveel vragen maar ze geeft hem ook de tijd
Hij kijkt opzij en ziet haar mooie meisjeslach

Een vijfsterrenplaat? Net niet. Want één song doorbreekt de betovering vanwege een BlØf-achtige misser.

Als ik morgen in de auto stap
En gewoon opnieuw begin
Zou je mij dan nog herinneren

Daar ontbreekt toch echt dat tweede woordje ‘je’, omdat ‘zich herinneren’ nu eenmaal een wederkerend werkwoord is. Toegegeven, een schoonheidsfoutje, maar juist omdat de rest van het album taalkundig zo onberispelijk is, is dit een smet op een verder kraakhelder blazoen. Daar had iemand Maaike op moeten wijzen. Of ze had het zelf moeten merken. Desondanks: een absolute aanrader, dit album.



  1. Dat Ik Je Mis
  2. Anders
  3. Smoor
  4. Zandbak
  5. Als Het Kon
  6. Nieuwe Dag
  7. Maarten
  8. Wattendag
  9. 23 April
  10. Lijmen
  11. Jij De Koning