×

Recensie

Pop

18 september 2018

Jonathan Jeremiah

Good Day

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: PIAS

Good Day Jonathan Jeremiah Pop 4 Jonathan Jeremiah – Good Day Written in Music https://writteninmusic.com

De Britse songschrijver Jonathan Jeremiah brengt twee jaar na Oh Desire nieuw werk op de markt. Good Day heet zijn nieuwste worp, zijn vierde inmiddels. Daarmee wordt duidelijk dat de Brit blijft werken aan een goed lopende carrière in de muziek. Hoewel hij zich voor zijn warme, gelukzalige soulsound beroept op eerder klassieke inspiratiebronnen (pa’s platenkast met albums van Paul Simon en James Taylor), blijft hij een artiest om in de gaten te houden.

Bij eerste beluistering valt het klassieke karakter sterk op, met name door songmateriaal dat erg aan Serge Gainsbourg en Richard Hawley herinnert. Songschrijvers die er keer op keer in slagen om materiaal te produceren dat bovengemiddeld is. Tot op zekere hoogte slaagt ook Jeremiah in die oefening, wat deels te maken heeft met zijn aparte stemgeluid en deels met de inzet van een negentienkoppig orkest met strijkers en blazers.

Jeremiah brengt op Good Day wederom een retro soulgeluid dat niet zelden naar James Brown en Charles Bradley neigt. Niet echt wereldschokkend, maar wél ontzettend mooi en warm. Vanuit een kritisch perspectief zou je kunnen stellen dat de songs die hij brengt best braaf en afgelikt zijn en dat er wat scherpte ontbreekt. Op basis van meerdere beluisteringen zijn we geneigd hiermee in te stemmen, ware het niet dat Jeremiah er, weliswaar met de hulp van een orkest, wél in slaagt om een glorieus album te produceren dat kan wedijveren met de klassieke voorbeelden waar hij zich op beroept. Dat is natuurlijk niet iedereen gegeven.

Belangrijk in dat opzicht is de keuze om het album op te nemen in de studio van popheld en Kinks opperhoofd Ray Davies (Kinks), die het album ook produceerde. Een slimme zet, want Davies weet als geen ander hoe belangrijk het productionele aspect wel kan zijn. Jeremiah en Davies zijn twee handen op dezelfde buik en delen de visie dat een goed album geen computertrucjes behoeft, maar echte instrumenten die bespeeld worden. Dat resulteert in een warme, organische klank.

Veel aandacht voor productie dus, maar ook het songmateriaal zelf mag er meer dan wezen. We doen wat aan cherrypicking en liften wat tracks uit deze zonnige, zomerse plaat: hoor de knappe baslijntjes die Jeremiah’s stem in Good Day begeleiden. We knikken het hoofd en beseffen dat dit de opener is van een album waarop soul, sexy R&B en sluwe, verleidelijke pop om elkaar heen blijven draaien. Iets later: meefluiten met Mountain dat haast om een bewerking door jazzy soulballadeer José James smeekt, The Stars Are Out dat overduidelijk een prinsheerlijke Gainsbourg in het DNA heeft zitten. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Knap album van Jonathan Jeremiah die hiermee ruimschoots zijn talent bevestigt. Wie op zoek is naar een mooi, warm en hedendaags soulalbum, vindt hiermee wat hij of zij zocht. Of zoals een van de songs het stelt: Yes In A Heartbeat.

Jonathan Jeremiah – Good Day:

  1. Good Day
  2. Mountain
  3. The Stars Are Out
  4. Long Night
  5. Deadweight
  6. Hurt No More
  7. Foot Track Magic
  8. No-One
  9. U-Bahn (It’s Not Too Late For Us)
  10. Shimmerlove
  11. Yes In A Heartbeat


  1. Good Day
  2. Mountain
  3. The Stars Are Out
  4. Long Night
  5. Deadweight
  6. Hurt No More
  7. Foot Track Magic
  8. No-One
  9. U-Bahn (It's Not Too Late For Us)
  10. Shimmerlove
  11. Yes In A Heartbeat