×

Recensie

Pop

31 mei 2015

Heather Nova

The Way It Feels

Geschreven door: Marcel Hartenberg

Uitgebracht door: V2 Records

The Way It Feels Heather Nova Pop 3.5 Heather Nova – The Way It Feels Written in Music https://writteninmusic.com

Heather Nova, frêle zangeres met de stem als een elf is terug met haar negende album. Een album waarvan de muziek en teksten gestart zijn waar ze voor Heather, zo geeft ze zelf aan, altijd vandaan komen. Twaalf nummers waarvan ze ons als luisteraars vraagt om dit album echt als geheel te beluisteren. Wanneer je je bedenkt dat het album door financiële steun van trouwe luisteraars en fans tot stand is gekomen, dan begrijp je dat die oproep zeker voor een deel in goede aarde zal vallen. Hoe het album valt bij mensen met een korte aandachtsspanne, dat is altijd de vraag. En dat hoeft zeker niet aan de muziek te liggen.

De muziek van Heather droeg in het verleden vaak een mystieke waarde in zich. De combinatie van haar stem met daarbij het geluid van een akoestische gitaar, contrasterend met een wat ijler geluid van een elektrische gitaar op de achtergrond bracht soms een vergelijking naar voren met Jeff Buckley. Was Heather niet zijn vrouwelijke evenknie? Zeker op haar eerste albums waar de liefde soms in alle heftigheid wordt bezongen en de muziek zich daaraan spiegelt, is een vergelijking met de thematiek en stijl nooit heel vreemd. Het openingsnummer van The Way It Feels, Treehouse gaat op een vergelijkbare manier van start. Daarmee begint het album prachtig.

Zodra het tweede nummer begint, komt er een andere kant van het album naar voren. Niet eerder in de heugenis van deze scribent, zocht Heather een thuis in liedjes waarin Americana de hoofdmoot vormt. Dat is op dit album anders.  Steeds is het subtiel gebracht en het is nooit de instrumentatie die de boventoon vormt, maar de combinatie, juist in het klein blijven, werkt wonderwel. Hoe Heather tot dit geluid kwam? Het album dat ze veel luisterde was het album van William Fitzsimmons, Gold In The Shadow en ze vond het geluid erg bijzonder. Het maakte dat ze graag met de producers achter dat album wilde werken.

Ze nam contact op met Josh Kaler en Jay Clifford en reisde vervolgens af naar Charleston, South Carolina. Vanwege de verbondenheid die er is tussen Bermuda en Charleston voelde dat voor haar meteen al als de juiste beslissing. Er was een klik en er ontstond een samenwerking die anders was dan wat Heather tot nog toe in instrumentatie kende. De banjo, ukulele en pedal steel hoorden we immers niet eerder op een album van Heather Nova. De instrumenten werden bespeeld door de beide producers die dus ook prima muzikanten zijn.

Verbondenheid met de natuur is voor Heather van groot belang; je vindt dan ook meerdere titels op het album die rechtstreeks verwijzen naar de natuur. Toch, het album handelt veel over relaties tussen mensen, menselijk gedrag, de menselijke geest en de kwetsbaarheid van mensen. Zoals ze aangeeft over het nummer The Archaeologist vindt zij het van belang dat mensen in zich zelf spitten, gevoelens opdiepen, zich open stellen om te kijken naar hun eigen innerlijk. Openheid, dat zou fijn zijn, lijkt de boodschap.

Heather heeft een album gemaakt dat gaat over gevoel. Moeilijker dan dat hoeft het niet te zijn, zegt ze. De muziek op het album klinkt over het algemeen eveneens niet zo moeilijk. Toch, in de kleine en zorgvuldige instrumentatie zitten erg mooie stukken besloten. Verwacht niet de intensiteit van de eerste albums, maar de nummers laten een Heather horen die zich in de wereld van Americana een andere kant van zichzelf laat zien die zeker ook aanspreekt. Neem vooral de moeite om het album in zijn geheel te beluisteren.



  1. Treehouse
  2. Sea Glass
  3. The Archaeologist
  4. Girl On The Mountain
  5. Lie Down In The Bed You've Made
  6. On My Radar
  7. Sleeping Dogs
  8. Sea Change
  9. This Humanness
  10. I'm Air
  11. Women's Hand
  12. Moon River Days