×

Recensie

Pop

01 oktober 2011

fDeluxe

Gaslight

Geschreven door: Edgar Kruize

Uitgebracht door: Art Of Groove

Gaslight fDeluxe Pop 3.5 fDeluxe – Gaslight Written in Music https://writteninmusic.com

Nog voor het debuutalbum van The Family in 1985 het levenslicht zag, was de band al ter ziele. Dat maakte dat hun album maar weinig potjes brak. Nu was dat sowieso het lot van menig satellietgroep uit de stal van Prince. Maar The Family werd toch een beetje legendarisch… Nu zijn ze terug als fDeluxe.

Het is toch wat met al die bands die uit de stal van Prince voortkomen en het anno 2011 op eigen kracht willen proberen. Blijken ze allemaal keihard niet meer in het rechtelijk bezit van de naam waarmee ze faam hebben gemaakt. En Prince is zo’n type die het ze dan ook niet gunt. Zodoende proberen de mannen van The Time het later deze maand als The Original 7ven en The Family is nu weer bijeen als fDeluxe.

The Family heeft altijd een unieke plaats ingenomen binnen de koninklijke huishouding van Prince. Want waar een flink aantal van zijn bijprojecten over gering eigen talent beschikten,
waren de muzikanten die The Family vormden stuk voor stuk muzikaal behoorlijk onderlegd. Geen wonder dat je ze bij tal van andere acts zag opduiken in de loop der decennia en dat Prince Eric Leeds voor zijn eigen band inpikte. Frontvrouw Susannah Melvoin (tweelingzus van Wendy Melvoin uit The Revolution) was halverwege de jaren ’80 de vrouw waarmee Prince oud hoopte te worden. Die relatie liep stuk, maar het betekende wel dat hij haar ‘eigen’ project een aantal heel puike liedjes toeschoof. Mutiny, Screams Of Passion, High Fashion… het zijn allemaal klassiekers die menig Prince-fan uit het hoofd kent. Daarnaast is er natuurlijk nog Nothing Compares 2 U, dat vijf jaar na de release van het album van The Family door Sinéad O’Connor werd opgepikt. Zij maakte er een wereldhit van, een wereldhit die Prince snel als ‘de zijne’ claimde. Sinds 1990 is het een vaste waarde in zijn live-shows, maar een eigen studioversie nam hij nooit op.

Hoe dan ook, dat zijn redenen dat het enige album van The Family als behoorlijk legendarisch te boek staat. Na ruim 25 jaar zijn Eric Leeds, Paul Peterson, Jellybean Johnson en Suannah Melvoin weer bij elkaar gekomen. Vijfde lid Jerome Benton is bij deze reünie niet van de partij, hij heeft zich vooral op de reünie van The Time gericht. Opvallend, daar Jellybean Johnson naast zijn werk met The Family/fDeluxe óók de drumstoel in The Time/The Original 7ven warm houdt, maar goed. Zonder hulp van Prince ditmaal, maar wel met hulp van bijvoorbeeld Wendy & Lisa, heeft fDeluxe een album gemaakt dat muzikaal alle kanten op schiet. Her en der onvervalste funky jazzpop met in de hoofdrol de kenmerkende toetergeluiden van saxofonist Eric Leeds, op andere momenten pure pop, her en der rockinvloeden.. Het maakt het album er niet heel consistent op, of je moet als consistentie zien het feit dat fDeluxe klinkt alsof de afgelopen 25 jaar niet voor bij zijn gegaan. Gaslight is een album dat muzikaal goeddeels net zo goed na hun debuut had kunnen verschijnen. Zeker nummers als Drummers & Healers, Over The Canyon, @8, Leeds Line en Lover vallen geluidstechnisch in die categorie. Niks mis mee, het toont vooral aan dat het oude werk behoorlijk tijdloos is. Tegelijk weet de band dat hoge niveau nergens te halen. Het klinkt hetzelfde, voelt hetzelfde, maar is het toch net niet. Dat zal ongetwijfeld ‘de hand van de meester’ zijn dus hier ontbreekt. Maar zij die in een nostalgische bui eens lekker weer een ouderwets lekker jazzpopalbum willen opzetten, zullen zich er geen buil aan vallen.



  1. Drummers And Healers
  2. Over The Canyon
  3. Gaslight
  4. Beautiful You
  5. At 8
  6. The Vigil
  7. Leeds Line
  8. Lover
  9. When You Go
  10. Sanctified
  11. Last House On The Block